İŞYERİNDE
SÖZSÜZ İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Sevgili dostlar,
Sözel olmayan iletişim bir iş yeri için son
derece önemlidir çünkü o işyerindeki yönetici ve çalışanların birbirleriyle
çoğu zaman farkında olmadan kurdukları sözel olmayan iletişim mesajları tüm
işyerinin havasını etkiler.
Sözel olmayan şekilde gönderdiğiniz mesajlar
özellikle duygu durumunuzu açığa çıkartan öğeler içerir. Eğer sözsüz iletişim
konusunda eğitim almamışsanız ve bu iletişimi farkında olmadan kontrolsüz bir
şekilde kuruyorsanız siz hiç farkında olmasanız bile etrafınıza negatiflik
yaymanız ve beraber çalıştığınız insanları rahatsız etmeniz olasıdır.
Çoğu zaman olumsuz bir şey yaptığınızı
düşünmeseniz bile işyerindeki diğer insanların size karşı olumsuz tavırlar
içinde olmalarının en büyük sebeplerinden bir tanesi de farkında olmadan
etrafınıza yaydığınız sözsüz iletişim mesajlarıdır.
Bu konuda kendinizi geliştirmeniz için
öncelikle sözsüz iletişim mesajlarını hangi araçlarla kullandığınızı ve
eksikliğinizin hangi alanlarda olduğunu belirlemeniz lazımdır.
Göz
Teması: Diğer insanlarla konuşurken göz teması
kurmanız çok önemlidir bunun sebebi doğru göz teması kurarak karşınızdaki
insana önem verdiğiniz ve söylediklerine ilgi duyduğunuz mesajını verirsiniz.
Göz temasının bir diğer avantajı da karşı tarafı rahat hissettirerek sizinle
iletişim kurmak için onu motive etmesidir. Kimse sürekli gözlerini kendisinden
kaçıran bir insanla iletişim kurmak istemez. Eğer işyerinde sunum yapıyorsanız
sizi dinleyenlerle doğru şekil ve oranlarda göz teması sağlamanız gerekir ki
eğer bunu yapamazsanız kısa zamanda dinleyicilerinizin ilgisini kaybeder ve
sunumunuz ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun mesajınızı onlara
aktaramazsınız. Bir sunum esnasında kuracağınız doğru göz teması kendinize
güveninizi ve anlattığınız konuya hakimiyetinizi dinleyicilere hissettirir.
Yüz
İfadesi: Yüz ifadeniz duygularınızı dış dünyaya
taşıyan bir araçtır. Neredeyse dünyadaki tüm kültürlerde yüz ifadeleri
benzerlik gösterir ve sınır tanımayan bir iletişim aracı olarak kullanılır.
Karşınızdaki insana gerek yüz ifadeniz gerekse gülümseme şekliniz gibi
faktörlere aktaracağınız olumlu duygular iletişim etkinliğinizi oldukça
arttıracaktır. Ancak farkında olmadan kaşlarınızı çatmak veya dudağınızı büzmek
gibi yapacağınız basit hatalarda aynı şekilde karşı tarafta olumsuz duygular
uyandıracaktır. Bu konuda eğitim almış bir insan hem kendi yüz ifadesini
vereceği mesaja uygun bir şekilde konumlandırabilir hem de karşısındaki insanın
duygu durumunu doğru analiz edebilir.
Mesafe:
Diğer insanlarla
olan mesafeniz yani onlara ne kadar yakın ya da ne kadar uzak durduğunuz son
derece önemidir ve dikkat edilmesi gerekir. Her kültürün iletişim sırasında
kullandığı belli mesafe oranları vardır. Bu sebeple biriyle konuşurken
kendinizi rahat hissettiğiniz mesafe karşı insanda rahatsızlık üretiyor
olabilir. Fiziksel konumunuzu son derece iyi analiz ederek mesafenizi ona göre
ayarlamanız lazımdır. Mesafe direkt olarak duygusal durumları da etkiler.
Örneğin karşı tarafa gereğinden fazla yaklaşmanız onda saldırgan duygular
uyandıracak ve siz daha ağzınızı açmadan karşı tarafı son derece olumsuz bir psikolojiye
sokacaktır.
Duruş: Duruşunuz kendiniz hakkında karşı tarafa büyük mesajlar verir. Örneğin
yanlış bir vücut duruşu karşı tarafa onun söylediklerini ciddiye almadığınız
mesajını verebilir ve olumsuz duygulara sebep olabilir. Bu sebeple her türlü
iletişimde duruşunuzun mutlaka mesajınızla uyumlu olması son derece önem
taşımaktadır. Farklı duygular uyandırmak için farklı duruş şekillerini doğru
kullanan iletişimciler etraflarına son derece etkileyici bir imaj verirler.
Ses
Tonu: Konuşurken kullandığınız ses tonu karşı tarafa
daha siz konuşmanızı bitirmeden duygu durumunuz ve tavrınız hakkında önemli mesajlar
gönderecektir. Aynı şekilde çıkardığınız seslerde karşı tarafı duygusal olarak
etkiler. Örneğin birisi sizden talepte bulunduğu zaman istemeden çıkarabileceğiniz
belli belirsiz bir homurdanma sesi bile karşınızdaki insanın saniyeler içinde
size düşmanca bir tavır almasına sebep olacaktır. Aynı cümlenin farklı ses
tonlarıyla söylenmesi de anlamı ve ürettiği duygusal durumları tamamen
değiştirir. Ses tonunu doğru kullanabilen insanlar son derece basit cümlelerle
bile karşı tarafta istedikleri duyguyu oluşturabilirler.
Kısacası insanlar çoğu zaman farkında
olmadıkları halde karşılarındaki diğer insanlara yüklü miktarda sözsüz iletişim
mesajları göndermektedirler. Bu mesajların farkına vararak kontrol edebilenler “güçlü
iletişimciler” olarak kısa zamanda dikkat çekerlerken bu alanda kendini
geliştiremeyenler ne kadar bilgili ve tecrübeli de olsalar diğer insanlara
yanlış mesajlar gönderdikleri için çevrelerinde “olumsuz bir hava” oluştururlar.
Geçmişte yaşadığınız ve bir anlam veremediğiniz
tüm işyeri problemlerinin bir kısmı etrafınıza farkında olmadan verdiğiniz
sözsüz iletişim mesajları sebebiyle olabilir. İş yaşamında özellikle yönetici
olarak kariyerinizi sürdürüyorsanız özellikle sözsüz iletişim teknikleri ve doğru
mesajlar oluşturma becerileri konusunda kendinizi geliştirmeniz ve eğitim
almanız gerekir. İletişim konusunda kaliteli bir eğitim almamış ve bilgi
bakımından zayıf bir yönetici harita okumayı bilmeden engin denizlere açılmaya
çalışan ve genelde kötü bir sona doğru ilerleyen “kaptanın” durumuna benzer.
Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
ETKİLİ İLETİŞİM EĞİTİMLERİ İÇİN LÜTFEN AYÇA
KURU AKADEMİYLE TEMASA GEÇİNİZ.
AYÇA KURU AKADEMİ
https://aycakuru.com.tr/
Tel: 0554 280 44 84
Yorumlar
Yorum Gönder