DUYGUSAL
ZEKA VE LİDERLİK
Sevgili Dostlar,
Mükemmel yönetici ve lider denildiği anda her
insanın aklında farklı bir imge oluşur. Bu kimisi için kolay iletişim kurulan
ve çalışanlarını dinleyen bir yönetici kimisi içinde ne kadar stresli bir durum
olursa olsun sakinliğini ve soğukkanlılığını koruyabilen birisidir. Aslında
bize böyle bir soru sorulduğu zaman aklımıza gelen ideal lider tipi genelde “Duygusal
Zekası Gelişmiş Lider” tipidir.
Bu yazımda liderlikte duygusal zekanın önemini
ve duygusal zeka becerilerinizi nasıl geliştirebileceğiniz üzerinde duracağım.
Duygusal
Zeka Nedir ?
Duygusal Zeka yani EI (Emotional Intelligence)
kendisinin ve çevresindeki insanların duygularının farkında olma ve onları
etkin şekilde kontrol edebilme becerisi demektir. Yüksek seviyede Duygusal Zekaya
sahip insanlar hissettikleri duyguları doğru tanımlar, bunların ne anlama
geldiğini bilir ve içinde bulunduğu duygusal durumun diğer insanlarda ne tür
etkilerde bulunabileceğini öngörür.
Duygusal zekası yüksek bir liderin başarılı
olacağı tartışmasızdır örneğin en ufak stresli olayda etrafındaki insanlara
bağırıp çağırmaya başlayan bir yöneticiyle mi yoksa stres seviyesi ne kadar
yüksek olursa olsun sakinliğini koruyup sizleri motive edebilen bir liderle mi
çalışmak isterdiniz?
Duygusal
Zeka gerektiren Liderlik Özellikleri.
Farkındalık
Farkındalığı yüksek
insan her durumda kendisini ve etrafındaki insanların duygusal durumunu doğru
analiz edebilir. Böyle bir lider kendi güçlü ve zayıf yönlerinin farkındadır ve
bu ona büyük bir olgunluk kazandırır.
Farkındalığınızı
arttırmak için:
Günlük Tutun: Her akşam o günkü
olayları sakin kafayla defterinize yazarsanız gün içindeki olayları ve sizin bu
olaylar içindeki tutumlarınızı daha net şekilde anlayabilirsiniz. Böylece
hatalı bir tavır içindeyseniz bunu anlayabilmeniz daha kolay olur.
Duygusal durumlarda bilinçli olarak yavaşlayın: Öfke veya Tedirginlik gibi duygular yaşadığınız durumlarda hemen
hızınızı düşürün. Bir nefes alın ve sakince köşeye çekilerek içinde bulunduğunuz
durumla aranıza zihinsel mesafe koyun. Böylece farkındalığınızı arttırarak
duygularınızın etkisiyle yanlış kararlar vermekten kendinizi korumuş olursunuz.
Öz
Denetim
Öz denetim kendi
kendinizi kontrol edebilme becerisi demektir. Kendini doğru denetleyebilen
yöneticiler nadiren etraflarına öfke gösterilerinde bulunur veya aceleyle
yanlış kararlar verir. İyi bir liderin mutlaka iyi bir öz denetim mekanizması
vardır.
Öz Denetim
becerinizi geliştirebilmek için:
Değerlerinizin farkında olun:
Hayatımızı ve tüm kararlarımızı değerlerimiz belirler. Bir kısım değerlerimiz
bizim için gerçekten önemliyken bir kısmı etrafımızın bize yapıştırdığı “sahte
değerlerdir”. Hangi değerlerinizin öz değeriniz hangilerinin “sahte değer”
olduğunu bilmeniz bir yönetici için son derece önemlidir. Bu konuda
geliştirilmiş son derece etkili testler ve değer bulma çalışmaları vardır.
Böyle bir çalışmayı kendinize yaptırmanız bir yönetici olarak karar alırken
size büyük fayda sağlayacak ve hatalı kararlar vermekten sizi koruyacaktır.
Sorumluluk alın: Yöneticilik, güç
ve sorumluluk demektir. Ters giden herhangi bir olayda başkalarını veya dış
faktörleri suçlamaya başladığınızı anladığınız anda kendinizi durdurun. Bazı
durumlarda gerçekten dış faktörler önemli olabilir ama kendinizi sürekli dış
faktörleri suçlamaya alıştırmak bir yönetici olarak sizi başarısızlığa
götürecek bir alışkanlıktır. Her güne o gün içinde ters gidebilecek tüm olay ve
problemlerden öncelikle kendinizi sorumlu tutacağınız konusunda kendinize bir
söz vererek başlayan. Sorumluluk alan yöneticiler çalışanları tarafından büyük
değer görürler ve kısa zamanda liderlik özellikleri parlamaya başlar. Hiç kimse
en ufak ters giden olayda suçu kendisine yıkabileceğini hissettiği yöneticiyle
çalışmak istemez.
Sakin kalma konusunda kendinizi eğitin: Stresli durumlarda sakin kalabilmek kendinizi bu konuda geliştirmeye
bağlıdır ve çok az insan doğuştan bu beceriye sahiptir. Stresli durumlarda ne
gibi davranışlar gösterdiğinizi analiz edin. Stresinizi içinize atarak
kendinizi felç durumuna mı sokuyorsunuz yoksa stresinizi başkalarına saldırarak
mı boşaltıyorsunuz? Her insanın stresli durumlara farklı bir tepkisi bulunur.
Kendi davranışlarınızı analiz ettikten sonra bu tür durumlarda
kullanabileceğiniz teknikler öğrenin. Mesela nefes çalışmaları yapmak ve
stresli durumlarda doğru nefes teknikleri kullanarak stres seviyenizi düşürmeyi
öğrenmek akıllıca bir yatırımdır. Psiko-Didakt tekniklerde kullanılabilir.
Örneğin ekibinize çok öfkelendiğiniz zaman söylemek istediğiniz negatif şeyleri
bir kâğıda yazdıktan sonra kâğıdı yırtıp atmanız hem sizi sakinleştirecek hem
de ekibinizin moralini bozacak hareketler yapmanızı önleyecektir.
Öz Motivasyon
Kendi kendini
motive edebilen liderler dış olumlu uyaranlara ihtiyaç duymadan uzun süreler
performanslarını düşürmeden çalışabilir ve liderlik görevlerini yerine
getirebilirler.
Öz Motivasyon
Becerilerinizi geliştirmek için:
Kariyerinizi neden sevdiğinizi düşünün: İş hayatının stresi içinde çoğunlukla o an yaptığınız mesleği neden
seçtiğinizi ve hangi değerlerinizin size bu kararları verdirdiğini unutmanız
olasıdır. Eğer severek yaptığınız bir işiniz varsa işinizin hangi yönlerini
sevdiğinizi hatırlamanız sizi motive edecektir. Ancak eğer işinizi sevmiyor ve
o anki pozisyonunuzdan mutlu değilseniz mutsuzluğunuzun nedenleri için daha
derin bir analize ihtiyacınız var demektir. Böylece olası bir kariyer
değişikliğinin planlamasını da yapabilirsiniz. Bunun için kullanılan en etkili
tekniklerden bir tanesi “5 NEDEN” tekniğidir.
Motivasyon seviyenizi bilin: Bir
liderin beraber çalıştığı insanlardan çok daha üst düzeyde bir motivasyon
seviyesine ihtiyacı vardır çünkü onun bir görevi de çalışanlarını motive
etmektir. Bu sebeple o an içinde bulunduğunuz motivasyon seviyesini doğru
analiz edin. Kendinizi yeterince motive hissetmenize rağmen bu seviye liderlik
yapmanıza yeterli bir seviye olmayabilir. “Lider Motivasyon Değerlendirmesi”
çalışmalarını tavsiye ederim.
Umutlu olun ve her durumda olumlu bir yan görün: Negatif düşünce ve olayların olumsuz yönüne odaklanma insanlar için
doğal bir durumdur. Ancak bir liderin diğer insanlardan farklı becerilere sahip
olması lazımdır. Bu sebeple “Olumlu Düşünce” zihinsel yapısını edinmeye
kendinizi alıştırın. Karşınıza çıkan olumsuz durum veya başarısızlıklarda en
azından “BİR TANE” olumlu yön bulmak için kendinizi zorlayın. Bu zihninizi
olayların olumlu yanlarını görmek konusunda alıştıracaktır.
Empati
Liderlerin
kendilerine bağlı insanları etkin yönetebilmesi için gereken kritik özelliklerden
en önemlisi Empati becerisidir. Empati kurabilen liderler çalışanlarının yerine
kendilerini koyabilir ve davranış paternlerini önceden çözebilirler. Empati
becerisi yüksek liderler kendilerine bağlı çalışanlarda üst seviyede bağlılık
üretir. Ekibiniz bir kere size bağlandı mı yönetilmeleri çok kolaylaşır. Ancak
empati kuramıyorsanız kısa sürede size yabancılaşır ve yönetilemez duruma
gelirler.
Empati
Becerilerinizi Geliştirmek İçin:
Karşınızdaki insanların algısını öngörebilmeye çalışın: Her tür durumda tek geçerli “doğru” algının sizin algınız
olmayacağını ve olayların farklı insanlar tarafından farklı şekillerde
algılanabileceğinin farkında olun. Olayların ve durumların karşınızdaki insanlar
tarafından nasıl algılanıyor olabileceğini düşünün ve mutlaka o insanlara “güçlü
sorular” sorarak olayları nasıl algıladıklarını anlamaya çalışın.
Beden Dili Okuma konusunda kendinizi geliştirin: Bazı durumlarda dışarıya verdiğiniz beden dili, yanlış algılanmanıza
sebep olabilir ve bu konuda bilgi sahibiyseniz hatalarınızı düzeltebilirsiniz
aynı şekilde eğer diğer insanların beden dili mesajlarını doğru okumayı
biliyorsanız karşınızdaki insanın duygularını çok daha rahat fark ederek empati
kurabilirsiniz. Bu konuda ciddi kurumlardan ve hocalardan eğitim almanızı
tavsiye ederim.
Duygulara önem verin:
Çalışanlarınızdan bazen belli fedakârlıklar yapmalarını isteyebilirsiniz.
Örneğin bir çalışanınızdan mesaiye kalmasını rica ettiğiniz zaman, kızgınlık
veya bezginlik duygusu yaşadığını hissederseniz bunu sakın görmezden gelmeyin.
Kendisini anladığınızı ve sizin de bu yoğun dönemden aynı şekilde rahatsızlık
duyduğunuzu ama bu fedakarlıkların mutlaka bir karşılığı olacağı gibi
mesajlarla karşınızdaki kişide empati oluşturun. Çalışanlarının duygularını
önemsemeyen bir yönetici hiçbir zaman lider olamaz.
Sosyal
Beceriler
Liderlerin hepsi
yüksek iletişim yeteneğine sahip ve sosyal becerileri yüksek insanlardır.
Çalışanlarıyla kolay iletişim kurar ve gerektiği zaman onları nasıl motive
edeceklerini çok iyi bilirler. Değişimlerin veya krizlerin yaşandığı dönemlerde
Sosyal Becerileri yüksek liderler yüksek performans gösterir.
Sosyal
Becerilerinizi geliştirmek için:
Çatışma Yönetimini Öğrenin:
Çalışanlarınız, yöneticileriniz ve müşterilerinizle çıkabilecek çatışmaları
etkili bir şekilde kısa sürede çözebilecek beceriler edinin. “Çatışma Yönetimi”
konusunda kaliteli bir eğitim alın. Liderlik insanlara emirler yağdırmak değil
esasında iş hayatının gerçeği olan çatışmaları olumlu ve hızlı bir şekilde
çözebilmektir. Çatışma çözen yöneticiler el üstünde tutulur ama çatışma üreten
insanların kariyerleri başarısızlıkla sonuçlanır.
İletişim Becerilerinizi Geliştirin: İletişim hayatın en temel becerilerinden bir tanesidir ancak bir
yöneticinin diğer insanlardan farklı olarak mutlaka üst düzey iletişim
becerilerine sahip olması lazımdır. Bu konuda kendinizi geliştirmek için hiçbir
öğrenme fırsatını kaçırmayın.
Doğru şekilde takdir edin:
Eleştirmek dünyanın en kolay şeyidir. Herkes, her şeyi, her konuda, her zaman
eleştirebilir. Ancak insanları övebilmek zordur çünkü kendi egonuz sizi bu
konuda çoğu zaman engeller. Bir yöneticinin çalışanlarının başarıları için
doğru şekilde yapacağı övgü çoğu zaman en etkili yönetim aracıdır. Doğru
yapılan övgü ve takdir birçok insanı kazandıkları maddi getiriden çok daha
etkili motive edecektir. Bir yöneticinin
kötü mü yoksa iyi mi olduğunu anlamanın en basit yolu çalışanlarını eleştirme
ve takdir şekline dikkat etmektir. Kötü yönetici çok eleştirir ve az takdir
eder. Eleştiriyi herkesin önünde ama takdiri herkesten gizli yapar. İyi
yönetici yani lider çok takdir eder ve az eleştirir. Eleştiriyi herkesten gizli
ama takdiri herkesin önünde yapar.
Kısacası eğer
başarılı bir lider olmak isteyen bir yöneticiyseniz veya yöneticilik
basamaklarını tırmanan bir çalışansanız, edinmeniz gereken en önemli beceri
Duygusal Zeka becerisidir.
Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
LİDERLİK EĞİTİMLERİ İÇİN LÜTFEN AYÇA KURU AKADEMİYLE
TEMASA GEÇİNİZ.
AYÇA KURU AKADEMİ
https://aycakuru.com.tr/
Tel: 0554 280 44 84
Yorumlar
Yorum Gönder