Ana içeriğe atla

KRİZ DÖNEMLERİNDE LİDERLİK İLETİŞİMİ.




KRİZ DÖNEMLERİNDE LİDERLİK İLETİŞİMİ.

Sevgili dostlar,

Hayat hiçbir zaman tamamen sakin sularda yapılan keyifli bir yolculuk değildir. Hayat okyanusunda gemimizi yüzdürürken zaman zaman karşımıza haşin fırtınalar da çıkar, öfkeli kasırgalar da. Burada yapılması gereken yolumuzun üstüne çıkan fırtınaya kızmak veya umutsuzluğa kapılıp dümeni bırakarak batmayı beklemek değildir. Yapılması gereken usta hareketlerle ve akılcı planlarla gemimizi azgın sulardan en az hasarla kurtarıp sakin denizlere yeniden çıkmaktır.

Bu durum insanlar, şirketler ve devletler için aynıdır.

Kriz dönemlerinde yöneticilik sorumluluğu bulunan insanların senaryoları normal çalışanlardan çok daha farklıdır. Çünkü bir yönetici hem krizin olumsuz psikolojik etkilerinden kendisini şahsen korumak hem de sakin kalarak çalışanlarını motive etmek zorundadır. Kısacası her şey düzgünken yöneticilik yapmak kolaydır gerçek yönetici azgın fırtınalar çıktığı zaman dümeni tutuşundan belli olur ve kimin gerçekten lider olduğu kriz dönemlerinde ortaya çıkar.

Şimdi yoğun kriz dönemlerinde ve olumsuz şartlarda bir yöneticinin neler yapması ve ne tür bir liderlik iletişimi içinde olması gerektiğini kısaca ele alalım.

Çalışanlarınızla iletişim kanallarınızı açık tutun.

Kriz dönemlerinde insanlar güvensiz olurlar ve etraflarında olabilecek her tür olumsuz gelişmeye karşı aşırı duyarlılık gösterirler. Eğer böyle dönemlerde odanıza kapanır ve çalışanlarınızla iletişim kurmazsanız paranoyaya sebep olursunuz ve sizden doğru bilgi alamayan insanlar, kötü senaryolar uydurmaya başlar. İletişim kanallarınız sürekli açık olsun ve çalışanlarınız çekinmeden her konu hakkında sizden bilgi alabilsinler. Düzenli toplantılarla her tür gelişmeyi onlarla paylaşın. Görünür olun. Ofiste sıklıkta olumlu ve güvenilir bir hava oluşturarak gezinin. Çalışanlarınızın arasında dolaşın. Yemeklerinizi onlarla beraber yemeye çalışın. Burada kritik nokta çalışanlarınızın kendilerini güvensiz hissettikleri her durumda sizin yanlarında olduğunuzu hissetmeleridir. Böylece her tür olumsuz dedikoduyu ve olası iletişim problemini daha oluşmadan ortadan kaldırabilme şansınız olur.

Çalışanlarınızın size yardım etmesine izin verin.

Stresli ve zor zamanlarda bazı yöneticiler dümeni tamamen ellerinde tutmak ister ve çalışanlara sorumluluk vermemenin akıllıca olduğunu düşünürler. Bu son derece hatalıdır. İnsanlar zor zamanlarda kendilerini önemsiz ve dışlanmış hissederlerse kısa sürede yabancılaşma duygusuna kapılırlar ve yöneticileriyle bağları zayıflar. Bir gemi kaptanı aynı anda hem dümeni tutup hem de motor dairesiyle ilgilenemez. Görevleri etkin şekilde paylaştırın ve kritik kararların öncesinde mutlaka çalışanlarınıza söz hakkı verin. Böylece sağlam bir takım duygusu oluşturmuş olursunuz.

Birlik olun.

Kriz dönemlerinde çalışanlar işler kötü giderse bedeli kendilerinin ödeyeceğini ve yöneticilerin bir şekilde kendilerini kurtaracaklarını düşünür. Eğer ekibiniz sizi kendilerinden bir parça olarak görmüyorsa onları idare etmeniz zorlaşır çünkü herkes kendi paçasını kurtarmayı ön plana alır ve hiçbir riskli eyleme girişmez. Askerinin en önünde durup düşman ateşine doğru beraber yürümeyen komutan kısa zamanda askerleri tarafından “düşman” olarak algılanmaya başlar. Bir yönetici çalışanlarının zihinlerinde bir kez bu kategoriye girerse işi son derece zorlaşır. Çalışanlarınızı her türlü başarı ve başarısızlığın sonucunu eşit olarak paylaşacağınıza inandırmak zorundasınız. Bunu da sözlerinizle değil eylemlerinizle yapabilirsiniz.

Çalışanlarınızı takdir etmeyi bilin.

Zor durumlarda var güçleriyle kurumun içine düştüğü fırtınadan kazasız belasız çıkması için çalışan, özel hayatlarından fedakarlık eden, gerekirse normalde yapmayacağı işleri yapan insanlara bu yaptıklarını takdir ettiğinizi çeşitli şekillerde göstermeniz lazımdır.  “Tabii fedakarlık yapacaklar aksi takdirde şu dönemde işsiz kalırlar” gibisinden ukalaca bir yaklaşımın size hiçbir faydası olmayacaktır. Her türlü imkanı kullanarak başarılı ve üst seviyede performans gösteren çalışanları takdir edin. Onları türlü şekillerde ödüllendirin, yemeklere veya sosyal ortamlara götürün, ortak eğlenme ve stres atma imkanları üretin. Farklı eğitimlerle hem bilgilenmelerini hem de stresli gündemlerinin değişmesini sağlayın. Hiçbir şey verecek durumunuz gerçekten yoksa unutmayın ki onlara kibar ve motive edici sözler söylemek her zaman bedavadır.

Problem çözücü takımlar oluşturun.

Eleştiri yapmak, sürekli problemlerden bahsetmek kolaydır ve bunu herkes yapabilir. Önemli olan problemlerin nasıl çözülebileceği konusunda fikir üretebilmek ve eyleme geçebilmektir. Çalışanlarınızı türlü sorunları çözebilecekleri takımlara bölerseniz onları motive etmiş olursunuz. Çünkü insanlar olayların kontrolleri altında olduğu duygusunu yaşamak isterler. Bu tür problem çözücü takımlarda yer alanlar hep birlikte sorunlarını çözebileceklerini görerek daha fazla motive olurlar. Bu takımlara motive edici isimler vermek, sadece çözebilecekleri problemlerden sorumlu tutmak ve başarıya ulaştıkları zaman kısa zaman içinde farklı şekillerde ödüllendirmek çok önemlidir.

Kısacası içine girilen fırtınalar ne kadar korkunç gözükürse gözüksün akıllı bir liderlik altında, birlik halinde ve doğru motive edilmiş insanlar her türlü zorluğun üstesinden gelebilir. Yeter ki başlarında gerçekten bir lider olsun.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru.

LİDERLİK EĞİTİMLERİ İÇİN LÜTFEN AYÇA KURU AKADEMİYLE TEMASA GEÇİNİZ.

AYÇA KURU AKADEMİ
Tel: 0554 280 44 84

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ Sevgili dostum, Bugün üzerinde uygulanıyor olabilecek yada gelecekte karşı karşıya kalabileceğin bazı psikolojik baskı tekniklerinden örnekler vermek istiyorum. Her zaman dediğim gibi seni ancak bilmediğin yumruklar devirebilir ama geldiğini gördüğün her tür saldırıya karşı önlem alabilirsin. 1 ) Öncelikle üzerinde psikolojik olarak baskı kurmaya çalışan insanlardan acıma falan bekleme. Yaptıklarında da bir mantık filan arama. Neden benim üzerime geliyorlar gibi saçma sorular seni sadece daha zayıflatır. Bu tür şeytanlar başka insanların acılarından beslenir. Sen ne kadar acı ve sıkıntı çekersen o oranda zevk alırlar. Öncelikle böyle bir saldırıyı mantığınla çözmek için zaman kaybetme. Zaten sen baskı görmen için bir sebep aradıkça kendi kendini de suçlamaya başlarsın, bu da tam saldırgan manyağın istediği şeydir. Çünkü kendini suçladıkça acın daha da artar ve acın arttıkça o pisliklere daha fazla zevk verirsin. 2) Sana saldıranlar genelde sosyop...

KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA

  KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA Sevgili dostlar, Sosyal medya hepimizin yaşamına çok önemli faydalar katsa da yüz binlerce insanın aynı zamanda kışkırtılması konusunda kötü niyetlilere büyük imkanlar sunmaktadır. Tarihte daha önce olmayan psikolojik araçlar kullanılarak insan grupları istenen amaçlar doğrultusunda yönlendirilebilmektedir ve eğer bu araçların kullanıldığı insanlar rasyonel olarak gelişmemiş, eğitim seviyesi düşük ve duygusallığa yatkın bir grupsa bu araçlar daha da etkin olmaktadır.  Şimdi uzmanlık alanım olan Algı Yönetimi açısından ne tür araçlar kullanıldığına bir bakalım  Duygusal Tetikleme (Emotional Triggering) Korku ve Öfke: İnsanların korku ve öfke gibi güçlü duygularını harekete geçiren içerikler paylaşılır. Örneğin, tecavüz veya saldırı gibi korkunç olayların detayları abartılarak ya da çarpıtılarak verilir. Burada mesele insanların en temel duygularından birisi olan korku ve buna bağlı olarak öfkeyi tetiklemektir. Öfke duygusu beynin rasyonel düşünc...

MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI

  MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI  Sevgili dostlar, Ailenizin Algı Yönetimi uzmanı olarak, hayatınızı zehir eden manipülatör insansıların bazı tipik davranışlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Böylece kendinizi koruyabilir ve midenizi delinmekten, saçınızı ağarmaktan kurtarabilirsiniz. Manipülatif kişiliklerin tipik davranışları, genellikle kontrol etmek, kendi çıkarlarına hizmet etmek amacıyla başkalarının duygularını, düşüncelerini ve davranışlarını acımasızca etkilemeye yöneliktir. Bu tür kişiler, başkalarını manipüle etmek için çeşitli psikolojik taktikler kullanırlar. Bu taktikleri bilmezseniz, oltaya takılmış balık gibi kıvranır durursunuz. İşte manipülatif kişiliklerin tipik davranışlarını psikolojik maddeler şeklinde açıklıyorum; vatana millete hediyem olsun: 1. Ana Manipülasyon Taktikleri Gaslighting: Kişinin gerçeklik algısını sorgulamasına neden olacak şekilde yanlış bilgi verme veya olayları çarpıtma. Örneğin, "Bu olayı hiç hatırlamıyorum, sen uyduruy...