Ana içeriğe atla

PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.


PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.

İkna nedir diye düşündüğünüz zaman herkesin aklına farklı şeyler gelir. Kimi insan için ikna demek her gün gördüğü reklamlar kimisi içinde iş yerinde sorumluluğu altındaki personelini ikna etmek için kullandığı taktiklerdir. 

İkna herkesin hayatında farklı bir yere sahiptir ve her insan için farklı bir anlama gelebilir ancak şu bir gerçektir ki ikna dediğimiz unsur hepimizin günlük hayatında son derece önemli bir faktördür. Siyaset, hukuk, medya, haberler ve reklamcılık gibi bir çok alan tamamen ikna psikolojisinin alanına girer. 

İş yaşamı dediğimiz şey de esasında ikna etmek veya ikna edilmek üzerine kurulmuş bir yapıdır.

Tüm bu alanlarda diğer insanları ikna etmenin gereklerini yerinde uygulayanlar başarılı olurken bunu önemsemeyenler başarısız olur.

İnsanların bir kısmı ikna taktiklerine karşı bağışıklıkları olduğunu zanneder ve bu “doğal yetenekleri” sayesinde kendilerini her tür “ikna girişimine” karşı koruyabileceklerine veya her durumda “işin doğrusunu” anlayacaklarına ya da kendi kararlarını özgürce alan insanlar olduklarına inanırlar.

Bazı olaylarda bu gerçek olabilir ancak çoğu durumda ikna taktikleri ve algı yönetimi konusunda eğitim almamış insanlar, karşılarında eğitimli profesyoneller olduğu zaman oldukça çaresizlerdir.

Bu insanların anlamadığı ve önemsemediği şey ikna taktiklerinin esas gücünün fark edilmez ve görünmez olmasından kaynaklandığıdır.

Televizyonda gördüğünüz reklam veya size bir şeyler satmaya çalışan satış elemanı mesele değildir esas mesele farkına bile varmadığınız psikolojik açılardan size yaklaşan ve üzerinizde ne olduğunu bilmediğiniz teknikler kullanan ikna odaklarıdır.

Algı Yönetimi ve İkna taktikleri eğitimlerimin her birinde en sık karşılaştığım tepki “şaşırma” tepkisidir çünkü ben onlara gösterinceye kadar bir çok insan nasıl yönlendirildiklerinin farkında bile olmazlar.

Burada tabi önemli bir ayrıma dikkat çekmek isterim.

Psikolojik İkna taktikleri ve Algı Yönetimi unsurları onları kullanan kişinin niyetine göre olumlu yada olumsuz bir anlam kazanır. Kamu yararına yapılmış ve insanlara büyük faydalar sağlayan çok başarılı çalışmalar da vardır.

Önemli olan bu taktikleri öğrenmiş olmanızdır. Öğrendikten sonra ister kendinizi kötü niyetli ikna girişimlerine karşı korur, ister iyi niyetlerle başka insanlara faydalı çalışmalarda bulunursunuz. Zaten bu taktikleri öğrendikten sonra dünyaya bakışınız asla eski şeklinde olmayacaktır. Bir gazeteyi okurken hatta bir diziyi izlerken bile başka insanların fark etmediği şeyleri fark etmeye başladığınızı göreceksiniz.

Peki ikna nedir. İletişim Profesörü Richard Perloff’un “İknanın Dinamikleri” kitabına göre ikna 
“özgür seçim hakları olduğuna inanan insanların tavır, davranış ve eylemlerinde somut değişimler üretmek için kullanılan psikolojik bir süreçtir”

Profesör Perloff’un tanımındaki önemli nokta ikna taktiklerinin etkili olması için gereken esas faktörün karşınızdaki insanların “özgür seçim hakları” olduğunu düşünmeleridir. Kendisini bir şeylere zorlandığını düşünen insanlar savunma durumuna geçecekleri için kullanılan teknikler etkin olmayacaktır.

İnsanlar binlerce yıl boyunca başka insanları ikna etmenin yollarını araştırmışlardır. Antik Yunanda özellikle Aristo’nun bu konuda çok ciddi çalışmaları olmuştur. Ancak özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası Psikoloji ve Propaganda bilimlerinin gelişmesi İkna eylemini bir bilime dönüştürmüştür. 

Benim de eğitimlerimde takip ettiğim yol işte bu bilimsel yoldur.

İkna Psikolojisi ve Algı Yönetiminin bugün dünyadaki durumunu kısaca özetleyecek olursam.

1. İnsanları ikna etmeye yönelik mesajların rakamı ciddi oranlara ulaşmıştır. Günlük hayatınızda sadece bir gün içinde üç yüz ile üç bin arasında Psikolojik İkna ve Algı Yönetimi “vuruşuna” maruz kalıyorsunuz.

2. İkna Mesajlarının iletilme yöntemleri müthiş hızlara sahiptir. Internet, televizyon ve radyo sayesinde her hangi bir ikna mesajının çok kısa zamanda milyonlarca insana iletilebilmesi mümkündür.

3. Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi artık dev bir sektör halindendir. İşleri insanları ikna etmek olan reklam ajansları, pazarlama ve halkla ilişkiler firmalarının yanı sıra bir çok sektördeki farklı firmalar da bu konuda ayrı departmanlar kurmaktadırlar. Dünyada bu süreç çok daha fazla gelişmiştir ancak özellikle farklı sektörlerdeki firmalara verdiğim eğitimlerde ülkemizde de bir çok firmanın da bu konuda farkındalık geliştirdiğini görmekteyim.Eğer bir firmanız varsa ve rakibiniz Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi alanında eğitim görmüş yöneticilere ve ekibe sahipse onların karşısında işiniz çok ama çok zor demektir.

4. İkna ve Algı Yönetimi giderek görünmez hale gelmektedir. Bilindik reklam uygulamaları artık yerini Algı Yönetimi unsurları içeren gizli reklamlara bırakmaktadır. Artık bir ürün reklamlarla satılmaya çalışılmamakta bunun yerine insanların o ürünü otomatik olarak satın alacağı imajlar ve hayat şekilleri kitlelere kabul ettirilmektedir. Örneğin “gezginlik” imajı turizm ve havayolu sektörleri için özel olarak oluşturulmuş bir imajdır.

5. İnsanlar artık her konuda bilgiye daha çabuk ulaşabilmekte, satın alacakları ürün ve hizmetler konusunda ciddi araştırmalarda bulunmaktadırlar. Bu sebeple firmaların klasik reklamları çoğu zaman işe yaramamaktadır. Bu sebeple akıllı firmalar klasik reklamların yerine Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi içeren operasyonlar yapmaktadırlar. Son zamanlarda “ben bu ürünü/hizmeti acaba neden satın aldım ? ” gibi bir soruyu kendi kendinize sormuşsanız büyük ihtimal görünmez bir Algı Yönetimi kampanyasına maruz kalmış olabilirsiniz.

Toparlarsam.

Hayatın ama özellikle iş hayatının temeli “ikna etmek” ve “ikna edilmek” üzerinde yürümektedir. Eğer başarılı olmasını istediğiniz bir iş yeri sahibiyseniz veya iyi bir kariyere sahip bir çalışansanız diğer insanları nasıl ikna edeceğinizi öğrenmeniz çok önemlidir. 

Bu sebeple Psikolojik İkna Teknikleri ve Algı Yönetimi konusunda bilgilenmeniz ve eğitim almanız sizin için bir lüks değil çok önemli bir gerekliliktir. 

Şartların sürekli değiştiği ve rekabetin sertleştiği piyasalarda bu gerçeğin farkına varanlar rahat bir hayat sürerken bunu önemsemeyenlerin çekecekleri büyük sıkıntılara önümüzdeki yıllarda hep beraber şahit olacağımızı düşünüyorum.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
Eğitmen- Koç (ACC) -Yazar

İlgilenenlere özel not :
Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi eğitimleri hakkında bilgi almak için :

AYÇA KURU AKADEMİ - İSTANBUL
Telefon : 0(554)280 44 84

Yorumlar

  1. Bu yazinin da ikna ve algi yonetiminin ne kadar onemli ve gerekli bir yetkinlik olduğunu anlatmak uzere bir algı yönetimi yaptığını düşünüyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ Sevgili dostum, Bugün üzerinde uygulanıyor olabilecek yada gelecekte karşı karşıya kalabileceğin bazı psikolojik baskı tekniklerinden örnekler vermek istiyorum. Her zaman dediğim gibi seni ancak bilmediğin yumruklar devirebilir ama geldiğini gördüğün her tür saldırıya karşı önlem alabilirsin. 1 ) Öncelikle üzerinde psikolojik olarak baskı kurmaya çalışan insanlardan acıma falan bekleme. Yaptıklarında da bir mantık filan arama. Neden benim üzerime geliyorlar gibi saçma sorular seni sadece daha zayıflatır. Bu tür şeytanlar başka insanların acılarından beslenir. Sen ne kadar acı ve sıkıntı çekersen o oranda zevk alırlar. Öncelikle böyle bir saldırıyı mantığınla çözmek için zaman kaybetme. Zaten sen baskı görmen için bir sebep aradıkça kendi kendini de suçlamaya başlarsın, bu da tam saldırgan manyağın istediği şeydir. Çünkü kendini suçladıkça acın daha da artar ve acın arttıkça o pisliklere daha fazla zevk verirsin. 2) Sana saldıranlar genelde sosyop...

KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA

  KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA Sevgili dostlar, Sosyal medya hepimizin yaşamına çok önemli faydalar katsa da yüz binlerce insanın aynı zamanda kışkırtılması konusunda kötü niyetlilere büyük imkanlar sunmaktadır. Tarihte daha önce olmayan psikolojik araçlar kullanılarak insan grupları istenen amaçlar doğrultusunda yönlendirilebilmektedir ve eğer bu araçların kullanıldığı insanlar rasyonel olarak gelişmemiş, eğitim seviyesi düşük ve duygusallığa yatkın bir grupsa bu araçlar daha da etkin olmaktadır.  Şimdi uzmanlık alanım olan Algı Yönetimi açısından ne tür araçlar kullanıldığına bir bakalım  Duygusal Tetikleme (Emotional Triggering) Korku ve Öfke: İnsanların korku ve öfke gibi güçlü duygularını harekete geçiren içerikler paylaşılır. Örneğin, tecavüz veya saldırı gibi korkunç olayların detayları abartılarak ya da çarpıtılarak verilir. Burada mesele insanların en temel duygularından birisi olan korku ve buna bağlı olarak öfkeyi tetiklemektir. Öfke duygusu beynin rasyonel düşünc...

MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI

  MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI  Sevgili dostlar, Ailenizin Algı Yönetimi uzmanı olarak, hayatınızı zehir eden manipülatör insansıların bazı tipik davranışlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Böylece kendinizi koruyabilir ve midenizi delinmekten, saçınızı ağarmaktan kurtarabilirsiniz. Manipülatif kişiliklerin tipik davranışları, genellikle kontrol etmek, kendi çıkarlarına hizmet etmek amacıyla başkalarının duygularını, düşüncelerini ve davranışlarını acımasızca etkilemeye yöneliktir. Bu tür kişiler, başkalarını manipüle etmek için çeşitli psikolojik taktikler kullanırlar. Bu taktikleri bilmezseniz, oltaya takılmış balık gibi kıvranır durursunuz. İşte manipülatif kişiliklerin tipik davranışlarını psikolojik maddeler şeklinde açıklıyorum; vatana millete hediyem olsun: 1. Ana Manipülasyon Taktikleri Gaslighting: Kişinin gerçeklik algısını sorgulamasına neden olacak şekilde yanlış bilgi verme veya olayları çarpıtma. Örneğin, "Bu olayı hiç hatırlamıyorum, sen uyduruy...