NASIL İKNA USTASI OLUNUR ?
Her gün farklı bir ikna tekniğiyle karşı karşıya
kalmaktasınız. Tüm dünyadaki reklam medyasını sürekli analiz eden "Media
Matters - Medya Önemlidir" kuruluşunun yaptığı analizlere göre yetişkin
bir insan tek bir günde ortalama 600 adet reklama maruz kalmakta. Herkes sizi
bir şeylere ikna etmeye çalışmaktadır. Gıda üreticileri ürettikleri ürünleri yemenizi,
televizyonlar yayınladıkları programları izlemenizi, Oteller odalarında tatil
yapmanızı istiyor.Kısacası her firma size bir şey satmayı amaçlamakta ve bu
sebeple gün boyu aralıksız şekilde sizi ikna etmeye çalışıyorlar.
İkna eylemleri o kadar yaygın ki çoğu zaman bunların farkına
bile varamıyorsunuz aynen suyun içinde yaşayan balığın suyu bilmemesi gibi. Ama
eğer bir işletmeniz varsa ya da büyük hedefleri olan bir çalışansanız sizin
ikna olgusunun önemini unutmak ya da fark etmemek gibi bir lüksünüz yoktur
çünkü tüm başarınız insanları ikna edebilmenize bağlıdır. Eğitiminiz ve
tecrübeniz ne kadar fazla olursa olsun eğer diğer insanları ikna etmenin
yollarını bilmiyorsanız sizi bekleyen sadece hayal kırıklıkları olacaktır.
İkna sadece iş hayatında önemli değildir. Her tür pazarlık
süreci ikna taktiklerini içerir. Bu patronunuzdan zam istemeniz için de
olabilir, çocuğunuzu kötü alışkanlıklarından vazgeçirme için de. Sürekli
müddette birilerini ikna etmek zorundasınız.İşte ikna olgusu insanların
hayatlarında bu kadar önemli olduğu için tarihin ilk dönemlerinden beri birçok
insan buna kafa yormuşlardır esas atılımlar psikoloji biliminin bilimsel
çalışmaları sayesinde 20.yüzyıldan sonra yapılmıştır.
İknanın temel amacı karşınızdaki "hedefin"
gönderdiğiniz ikna edici mesajı zihnine kabul etmesini sağlamak daha sonra da
bu fikri inanca dönüştürmektir.
Örneğin finans danışmanlığı yapıyorsunuz ve yatırımları
konusunda insanlara yardımcı olarak para kazanıyorsunuz diyelim. Bir gün son
derece zengin ama daha önce hiç danışmanlık almamış birini müşteri olarak
kazanmanız gerektiği bir durumla karşılaştınız.
Bu kişiyi ikna edebilirseniz çok karlı bir iş ilişkisine
başlama ihtimaliniz yüksek. Eğer klasik şekilde yaklaşıp kendisine danışmanlık
hizmetlerinizi pazarlamaya kalkarsanız zaten bu tür tekliflere alışık olan ve
genel olarak parasını kimseye emanet etmeyen bu insanı ikna etmeniz çok zordur.
Ancak İkna Psikolojisi ve Algı Yönetimi konusunda eğitim almışsanız ve onu ikna
etme sürecinizi doğru bir şekilde hazırlamışsanız daha önce bir lirasını bile
kimseye emanet etmemiş bu insan sizin en büyük müşteriniz olabilir.Bunun sırrı
aslında bu kişiyi "yatırım danışmanlığı almaya" ikna etmeyecek
olmanızdır.Sizin yapacağınız şey onu "geleceğini düşünen her mantıklı
insanın mutlaka bir yatırım danışmanıyla çalışması gerektiğine"
inandırmaktır.Bir kere bu inancı zihninde oluşturabilirseniz çok uzun dönemli
ve karlı bir müşteri kazanmışsınız demektir.
Bunun yapılması için gereken teknikleri bilmek buradaki esas
anahtardır.
Eğitimlerim de üzerlerinde uygulamalı bir şekilde genişçe
durduğum bu ikna tekniklerinden sadece bir kaç örnek vermek istiyorum.
1.İhtiyaç Üretme
Daha önceden olmayan veya var olup da fark edilmeyen bir
ihtiyacı insanların zihninde üretme temellidir. Kişinin temel ihtiyaçları hedef
alınarak bu ihtiyaçlarla fikir, ürün veya hizmetler arasında sagital bir
zihinsel bağ oluşturulur. Örneğin lüks bir ev satmak istediğiniz kişinin
"güven duyma" ihtiyacını zihnindeki "ev" imajına bağlayarak
onda çok şiddetli bir “ev sahibi olma ihtiyacı” üretebilirsiniz. Bu ihtiyacı
bir kere ürettiğiniz zaman o ev ne kadar pahalı olursa olsun kişi
"güven" ihtiyacını karşılama rahatlığını yaşayabilmek için her imkânını
zorlayarak o evi alacaktır. Emlak Ofislerine verdiğim eğitimlerde bu konularda
çok ilginç çalışmalar yaptık.
2.Sosyal İhtiyaçlarını Kullanma
İnsanların popüler, prestijli olma veya toplum tarafından
kabullenilme gibi temel sosyal ihtiyaçları bulunmaktadır. İkna sürecinde fikir,
ürün veya hizmetlerle bu sosyal ihtiyaçlar hipotezlenir. Bu tekniğin en iyi
kullanıldığı alan televizyon ve internet reklamlarıdır. Örneğin diş macunu
satacaksanız önce diş macununu “toplum içinde önemli olma” ve “fark edilme”
ihtiyaçlarıyla bağlarsınız. Böylece sizin diş macunu markanız insanlar için
sosyal ihtiyaçlarını çok ucuza karşılayabilecekleri bir meta haline gelir.
3."Anlam Yüklenmiş" Kelime veya Görüntüler
Kullanma.
Duyduğunuz her kelime ve gördüğünüz her görüntü zihninizde
farklı anlamlar üretir. Bu anlamlar bilinçli bir şekilde değiştirilebilir.
Örneğin "Özgürlük" kelimesini belli bir grup bayan müşteriyi
etkileyecek şekilde satmak istediğiniz "deodorantla"
çaprazlayabilirsiniz. Bunu iyi yaparsanız bu kişi "özgürlük" kelimesini
duyduğu çoğu zaman aklına sizin deodorant markanızı getirecektir.
Bunu yapabilmenin yolu “Proaktif Telkin Metodudur”.
4.“Kıtlık Korkusu”
Kullanma
İnsanların en derin korkusu “kıtlık korkusudur” bu sebeple
her türlü kıtlık ve yokluk durumu bu derin korkuyu tetikler. Hemen dibinizde
market olmasına rağmen ne olur ne olmaz diyerek buzdolabınızı doldurmanızın
sebebi bu temel güdüdür. Kıtlık Korkusu sebebiyle “az bulunan” ve “nadir” her
şey insanlara çekici gözükür. Örneğin bir et restoranı açtınız ve isim yapmak
istiyorsunuz. İnsanların sizin restoranınızı doldurmasının yollarından bir
tanesi onların kıtlık korkularını açığa çıkaracak şekilde kendinizi
konumlandırmanızdır.
Tabelanız, restoranınızın fiziksel durumu, döşemesi, menüleriniz
ve genel olarak imajınızı öyle bir ayarlarsınız ki çok kaliteli yemekleriniz
olmasa bile temel güdüleri tetiklenen insanlar her tarafınız rakip restoranlarla
dolu olsa bile gelip özellikle sizin mekanınızı doldurur hatta yoğunluktan
rezervasyon için kapıda beklerler. Kapısında sırayla müşterilerin beklediği bir
işletme görürseniz bunun bir ikna ve algı yönetimi tasarımı olma ihtimalini de
gözden kaçırmayın.
Kısacası hayattaki her hedefiniz için insanları doğru
şekilde ikna etmeyi öğrenmeniz gereklidir. İnsanları kendi fikirlerinizi kabul
etmeye, sattığınız ürün ve hizmetleri satın almaya ikna edemezseniz ne kadar
bilgili ve tecrübeli olursanız olun sonunuz olumsuzdur.
Şans ve aşırı çalışmayla belki bir yere kadar gelirsiniz ama
bu kısa vadeli bir başarı olacaktır.
İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi konusunda
alacağınız her eğitim ve edineceğiniz her bilgi gelecekteki kendinize
yapacağınız en büyük iyiliktir.
Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
Eğitmen- Koç (ACC) -Yazar
İlgilenenlere özel not :
Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi eğitimleri
hakkında bilgi almak için :
AYÇA KURU AKADEMİ - İSTANBUL
https://aycakuru.com.tr/egitim/ikna-taktikleri-egitimi/
Telefon : 0(554)280 44 84
Yorumlar
Yorum Gönder