Ana içeriğe atla

ETKİLİ İLETİŞİM TAVSİYELERİ.



Sevgili dostlar,

Etkili iletişim teknikleri yaşamda size büyük avantajlar sağlayacak en önemli becerilerden bir tanesidir. Ancak ne ilginçtir ki çoğu insan iletişim teknikleri öğrenmeye pek zaman ve özellikle para harcamak istemez. (Nee ! bilgi için para mı vereceğim, bir sene sonra çöpe atacağım çirkin ayakkabıya gerekirse bin lira bile veririm ama hayatım boyu kullanacağım bilgilere zırnık bile vermem felsefesinin takipçileri)

İnsanlarımız iletişim becerilerine pek önem vermediği ve bunun öğrenilebilir bir şey olduğundan da habersiz oldukları için ortalık her tarafları diploma ve cepleri para dolu olduğu halde iki cümleyi bir araya getiremeyenlerle doludur. Bakarsınız çocuk okumuş yüksek mühendis olmuş ama iki lafı bir araya getiremediği için iş bulamıyor. Görürsünüz adam bir firmada üst düzey yönetici ama ne çalışanlarına nede kendi yöneticilerine bir meseleyi etkin şekilde anlatamıyor ve homurdanıp duruyor. Başka bir yandan izlersiniz öğretmen veya akademisyenlik mesleği yapar gözükür ama sınıf önünde doğru dürüst ders anlatmayı bilmediği için dersleri hem kendine hem de öğrencilerine işkence halinde geçer.

Kavgaların ve gürültülerin birçoğu da zaten bu iletişim eksikliğinden çıkar. Ne laf söyleyen o lafı nasıl söyleyeceğini bilir ne de dinleyen kişi nasıl dinleyeceğini. Sonuçta ortaya kimsenin kimseyi anlamadığı koca bir sirk görüntüsü çıkar.

Ülkemizdeki hem sözlü hem de yazılı her tür iletişimde iki laftan birinin küfür olmasının da en büyük sebebi budur. Kelime haznesi yetersiz ve derdini anlatamayan insanlar ya küfürle ya da tekme tokatla dertlerini anlatabilirler. Bir belgeselde şempanzelerin birbirlerine bağırıp çağırıp daha sonrada sille tokat birbirlerine girişmelerini izlerseniz dediğimi daha iyi anlayabilirsiniz.
Madem öyledir bugün sizlerle etkili iletişim konusunda birkaç tavsiye vermek isterim. Bunlar çok basit tavsiyelerdir ama inanın bunları bile bilmeyen yüz binlerce insanımız bulunmaktadır (Bu arada bilgiye para vermem kabilesine de bir iyiliğimiz dokunsun bakınız beleş bilgi koşun koşun)

Önemli Not : (Yazı tamamen iletişim teknikleri üzerine bir kişisel gelişim yazısıdır, referandumda vereceğiniz oyla hiçbir alakası yoktur zaten genel olarak kimin ne oy vereceği çok da umurumda değildir, çünkü herkesin aklı ve seçimi kendinedir)

1) Beden Diline Dikkat Edin.
Söylediğiniz sözlerle bedeninizin söyledikleri birbirleriyle çelişirse karşı tarafın kafasını karıştırır daha da kötüsü size tepki göstermesine sebep olursunuz. Mesela birisine “fikirlerini dinlemeye hazırım” derken ellerinizi sıkı sıkı göğsünüzün üstüne kavuşturuyorsanız bu aslında “senin fikirlerin umurumda bile değil, zaten ne dersen de kabul etmeyeceğim, işte kibarlık olsun diye seni dinlermiş gibi yapıyorum” demektir.

Gene birisi size önemli bir şeyler anlatmaya çalışırken siz bir yandan “yaa öyle mi olmuş” diyerek kafanızı sallayıp diğer yandan da telefonunuzdaki top patlatma oyunuyla ilgileniyorsanız karşı tarafın sizi ciddiye almasını bekleyemezsiniz. Beden diliniz ağzınızı bile açmasanız içinizden geçen düşüncelerin çoğunu yansıtır. Bu konuda kitaplar okuyup eğitimlere katılmanızda büyük fayda vardır çünkü edineceğiniz bilgilerle hem kendi beden dilinizi kontrol edebilirsiniz, hem de mesela sizinle konuşurken sürekli kulak memeleriyle oynayan birinin içinden geçen düşüncenin ne anlama geldiğini kavrayabilirsiniz. Kısacası bu konuda kendinizi geliştirin nokta.

2) Konuşmanız içindeki anlamsız seslerden ve laflardan kurtulun.
Birisiyle konuşurken karşı tarafı en kolay çileden çıkartabilecek ve sizi olduğunuzdan daha yetersiz gösterebilecek şeylerden bir tanesi “konuşma doldurucusu” dediğimiz şeylerdir. Bunlar konuşma içinde çıkardığınız “eeeee” “ııııııı” “oooooo” “aaaaaa” “hıııııı” “heeeee” gibi anlamsız seslerden oluşur. İmajınızı birkaç dakika içinde yerle yeksan etmek istiyorsanız bu sesleri beş dakikalık bir konuşmanın içinde sekiz on kere kullanmanız oldukça yeterlidir.

Konuşmanıza dikkat ederek ve biraz daha düşünerek konuşmaya çalışarak bu acayip seslerden kurtulabilirsiniz. Tabi bu anlamsız sesler dışında bir de gereksiz yere kullanılan kelimeler vardır. Mesela eğer kullanıyorsanız her iki lafta bir “Aynen” kelimesini kullanmaktan lütfen vazgeçin çünkü insanlarda bu kişinin kullanabileceği doğru dürüst kelime hazinesi yok ve daha da beteri dolu bir beyni de yok imajı uyandırırsınız.

Etkili konuşma becerisi kazanmanın en kolay yolu (şimdi kötü haber geliyor) okumaktır. Her gün düzenli yirmi otuz sayfa kitap okuyan, hele bir de bunu yavaş yavaş ve sesli sesli okuyan kişinin konuşması ister istemez düzelir. Çünkü hem kelime haznesi artar hem de nefesini kullanmayı öğrenir. Eğer okuduğunuz en son kitap okulda ödev gereği okuduğunuz romansa ve günlük hayatta okuduklarınız da İddaa bülteni ve gazete internet sitelerinin magazin resim altlarını aşmıyorsa hangi eğitimi alırsanız alın doğru dürüst konuşmanız zordur. Bunun istisnası çok küçük yaşlarından itibaren topluluk önünde konuşan insanlardır. Bunlar yıllar içinde konuşa konuşa kendilerini geliştirirler ama konuşmalarının içeriği bir işe yarar mı o başka mesele.

3) Hikayelerin gücünü kullanın.
İnsanların en bayıldığı şeylerden bir tanesi hikaye dinlemektir. Kutsal kitaplardan tutun,en çok satılan kitaplara ve en çok izlenen dizilere kadar hepsinin ortak özelliği akılda kalıcı hikayelerle anlatmalarıdır. Bir yerde sunum yapacaksanız lütfen sunumunuzu insanların sıkıntıdan patlayacağı bilgi ve tablolarla doldurmayın. Anlatacağınız tek bir etkili hikaye yapacağınız saatlerce sunumdan çok daha akılda kalıcı etki yaratacaktır. Bu sebeple kendi hayatınız ve işinizle ilgili insanların ilgisini çekecek hikayeleri hazırda tutmanızda fayda vardır.

4) Etkili soru sormayı öğrenin.
İletişimin en önemli kısmı karşınızdakini çatlatana kadar sürekli kendinizden bahsetmek değildir. İnsanların büyük kısmı sadece kendileriyle ilgilendikleri için sürekli kendilerinden bahsederler. Etkin iletişim akıllı sorular sormaya dayanır. İnsanlara soru sorarsanız hem onlara değer verdiğinizi gösterirsiniz hem de yeni şeyler öğrenirsiniz. Doğru soruları sormayı bilen insanlar aralıksız bir şekilde “cek cek cek” konuşarak sürekli kendilerinden bahseden insanlara göre daha etkileyici bir imaj verir.

5) Dinleyicilerinizin yapısına göre konuşun.
Birebir iletişimde veya bir gruba konuşuyorsanız karşınızdaki insanların kim oldukları ve nelere ilgi duyduklarını anlamanızda büyük fayda vardır. Yapılan en büyük hatalardan bir tanesi her yerde aynı şekilde konuşmaya çalışmaktır. Mesela dinleyici kitleniz genç insanlardan oluşuyorsa çok sizli bizli ve espri içermeyen bir sunum şekli onları sıkıntıdan patlatacak ve bir süre sonra sizi boğma isteği geliştireceklerdir. Fakat dinleyici kitleniz biraz daha üst seviye insanlarsa ve onlara gençlere konuştuğunuz şekilde yaklaşırsanız birkaç dakika içinde sizi kimsenin ciddiye almadığını fark edersiniz. Karşınızdaki insanların eğitim durumları, yaşları ve sosyokültürel düzeyleri algılarını belirler. Her algıya göre konuşma şeklinizi ayarlamanız lazımdır.

6) Empati yani karşı tarafı anlamaya çalışma iletişimde çok önemlidir. Biliyorum, ülkemizde empati nadir elmaslar gibi az bulunan bir şeydir. Herkes kendisinin en doğru, en haklı hatta en kutsal olduğunu düşünür ve “benim gibi düşünmeyenin canı cehenneme” bakışı ülkemizde çok yaygındır.

Ama siz böyle olmak zorunda değilsiniz. Karşı tarafı birkaç saniyede ön yargınızla mahkum edip hükmünü vermeden önce bir anlamaya çalışın, meraklanmayın ölmezsiniz çünkü daha empatiden ölen veya beyni yıkanan insan duymadım. Karşı taraf size bir şey söylediği zaman bu söylediği size ne kadar ters gelirse gelsin önce bir durup anlamaya çalışın. Biliyorum öyle yetiştirilmediniz ve evet biliyorum çoğunluk sürekli bir takım tutma havasında ama zorlayın kendinizi. Aralarda kendi görüşünüze ters gazeteleri ve siteleri okumak veya normalde size çok ters insanlarla oturup iki kelam etmenin size zararı olmaz tam tersine geliştirir. Bu maddenin pek uygulanacağını düşünmüyorum ama gene de gerçek bu.

7) Karşınızdakini gerçekten dinleyin, dinlermiş rolü yapmayın
En çok gözlemlediğim olgulardan bir tanesi de kimsenin kimseyi aslında gerçekten dinlemiyor olmasıdır. Herkes boş gözlerle karşısındakinin söylediklerini dinlermiş gibi yapıp aslında içinden kendi söylemek istediklerini hazırlamakta. Daha da beteri hiç susmayan ve sürekli sözünüzü kesip “pat pat” laf kusan insanlardır.

Genel olarak kimse kimseyi gerçekten dinlemediği için ülke genelinde sürekli bir kavga gürültü ve bağırtı çağırtı halindeyiz.
İnsanları gerçekten dinlemek demek tüm dikkatinizi ona vererek söylediklerini gerçekten önemsemektir. Mesela bir kafede konuşan insanları, konuşmalarının tam ortasında durdurup karşısındaki insanın ne söylediğini onlara sorsak emin olun birçoğu size doğru dürüst cevap veremez . İyi bir dinleyici olmadan etkili iletişim kurmanız imkansızdır çünkü iletişim her iki yöne de açılan bir kapıdır.

Toparlarsak :

Beden dillerini etkin kullanan ve karşısındakinin beden dilini doğru analiz edebilen, konuşması içinde boş ve anlamsız sesleri ve lafları kullanmayan, güzel hikaye anlatıp etkili sorular sorabilen, karşısındakileri iyi tanıyıp empati kurabilen ve en önemlisi muhataplarını gerçekten dinleyen insanlara etkili iletişim kurabilen insanlar denir ve bu insanlar ne yaparlarsa yapsınlar bir şekilde başarılı olurlar.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com
https://www.facebook.com/algiyonetimi/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ Sevgili dostum, Bugün üzerinde uygulanıyor olabilecek yada gelecekte karşı karşıya kalabileceğin bazı psikolojik baskı tekniklerinden örnekler vermek istiyorum. Her zaman dediğim gibi seni ancak bilmediğin yumruklar devirebilir ama geldiğini gördüğün her tür saldırıya karşı önlem alabilirsin. 1 ) Öncelikle üzerinde psikolojik olarak baskı kurmaya çalışan insanlardan acıma falan bekleme. Yaptıklarında da bir mantık filan arama. Neden benim üzerime geliyorlar gibi saçma sorular seni sadece daha zayıflatır. Bu tür şeytanlar başka insanların acılarından beslenir. Sen ne kadar acı ve sıkıntı çekersen o oranda zevk alırlar. Öncelikle böyle bir saldırıyı mantığınla çözmek için zaman kaybetme. Zaten sen baskı görmen için bir sebep aradıkça kendi kendini de suçlamaya başlarsın, bu da tam saldırgan manyağın istediği şeydir. Çünkü kendini suçladıkça acın daha da artar ve acın arttıkça o pisliklere daha fazla zevk verirsin. 2) Sana saldıranlar genelde sosyop...

KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA

  KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA Sevgili dostlar, Sosyal medya hepimizin yaşamına çok önemli faydalar katsa da yüz binlerce insanın aynı zamanda kışkırtılması konusunda kötü niyetlilere büyük imkanlar sunmaktadır. Tarihte daha önce olmayan psikolojik araçlar kullanılarak insan grupları istenen amaçlar doğrultusunda yönlendirilebilmektedir ve eğer bu araçların kullanıldığı insanlar rasyonel olarak gelişmemiş, eğitim seviyesi düşük ve duygusallığa yatkın bir grupsa bu araçlar daha da etkin olmaktadır.  Şimdi uzmanlık alanım olan Algı Yönetimi açısından ne tür araçlar kullanıldığına bir bakalım  Duygusal Tetikleme (Emotional Triggering) Korku ve Öfke: İnsanların korku ve öfke gibi güçlü duygularını harekete geçiren içerikler paylaşılır. Örneğin, tecavüz veya saldırı gibi korkunç olayların detayları abartılarak ya da çarpıtılarak verilir. Burada mesele insanların en temel duygularından birisi olan korku ve buna bağlı olarak öfkeyi tetiklemektir. Öfke duygusu beynin rasyonel düşünc...

MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI

  MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI  Sevgili dostlar, Ailenizin Algı Yönetimi uzmanı olarak, hayatınızı zehir eden manipülatör insansıların bazı tipik davranışlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Böylece kendinizi koruyabilir ve midenizi delinmekten, saçınızı ağarmaktan kurtarabilirsiniz. Manipülatif kişiliklerin tipik davranışları, genellikle kontrol etmek, kendi çıkarlarına hizmet etmek amacıyla başkalarının duygularını, düşüncelerini ve davranışlarını acımasızca etkilemeye yöneliktir. Bu tür kişiler, başkalarını manipüle etmek için çeşitli psikolojik taktikler kullanırlar. Bu taktikleri bilmezseniz, oltaya takılmış balık gibi kıvranır durursunuz. İşte manipülatif kişiliklerin tipik davranışlarını psikolojik maddeler şeklinde açıklıyorum; vatana millete hediyem olsun: 1. Ana Manipülasyon Taktikleri Gaslighting: Kişinin gerçeklik algısını sorgulamasına neden olacak şekilde yanlış bilgi verme veya olayları çarpıtma. Örneğin, "Bu olayı hiç hatırlamıyorum, sen uyduruy...