GİRİŞİMCİLERE TAVSİYELER
Sevgili dostlar,
Öncelikle berbat bir girişimciyim zamanında üç defa giriştim üçünde de gemileri bando eşliğinde batırdık. Yani bu yazıyı hiper süper bir girişimcinin verdiği sırlar şeklinde okumayın. Üniversite kampüsünde yürürken gençlerin düzenlediği bir girişimcilik toplantısının afişini gördüm ve acaba bir Algı Yönetimi eğitmeni olarak kendi alanımla alakalı bir iki fikir versem işe yarar mı diye düşündüm sonrada yazayım arkadaşım ne olacak dedim.
İkinci olarak şu ekonomik ortamda domates olmuş kaç para millette para mı kalmış hocam ne girişimi diyenler de olabilir ama şunu da biliyorum bu Çinli mendeburlar kriz kelimesini fırsat kelimesiyle aynı harfle yazıyorlar. On binlerce yıllık kültürün belki bildiği bir şeyler vardır diyelim.
İyi Bir Fikir Bul
Dostum bu girişimcilik meselesinin büyük kısmı iyi bir fikir bulmaktan geçer. Yani bu yolculukta vereceğin en önemli karar budur. Fikir ararken kendine güçlü sorular sor.
İlk olarak şunu sor. Bu yapmak istediğim iş insanların hangi arzularını ve ihtiyaçlarını karşılıyor. Örneğin parfüm satacaksan işin içine sadece güzel kokmak değil karşı cinsi belki etkilerim meselesinden cinsel arzular devreye giriyor. Ama makarna satıyorsan karnı aç insanların hem ucuz hem de lezzetli olsun ihtiyacı girer.
İkinci olarak şunu sual et kendine. Bu iş gelip geçici bir moda mı yoksa uzun vadeli trend bir iş mi ? Gelip geçici işleri anlamanın sırrı bunlar bir anda ortaya çıkar sonrada geldikleri gibi hızlı şekilde ortadan kaybolurlar. Örneğin bir dönem herkesin elinde gördüğüm sonrada ortadan kaybolan şu stres çarkı denen zımbırtı. Gidip de ondan on konteyner sipariş edersen modası geçtiği anda on binlerce zımbırtıyla baş başa kalırsın.
Trend işler yavaş yavaş kalkışa geçer ve uzun yıllar gideceği çoğu zaman baştan anlaşılır. Örneğin kasetlerin çıkmasıyla 1960'lı yıllarda sesli kitap sektörü çıktı. Millet aldı kasetleri arabada hem gezdi bir yandan da kitap dinledi. Şimdi aradan yıllar geçti Internetler telefonlar çıktı ve sesli kitap sektörü daha da gaza bastı. Yani bu işlere seksenlerde girseydin şimdi Limuzinle Karadeniz turu yapıyordun.
Bundan sonra cevaplaman gereken son soru bu alanda ilk girişimci kişi ben miyim benden başka akıllı yok mu ? Yani rekabet durumu nasıl. Girmek istediğin pazar zaten aslanlar kaplanlar tarafından çevrilmişse seni mangal yapıp yerler. Ama bazen senden önce piyasada bir kaç kişi olması iyidir onların başarısına göre kendini ölçebilirsin.
Eğer tek başına bir sektöre gireceksen örneğin lazerle pişen hamburger büfesi açıyorsan eğer başarırsan tüm kaymağı yersin. Ama ilk sen olacağın için işin tüm yükü sende olacak. Gidip ilgili kurumlardan lazerli hamburger ruhsatı almak, millete lazerle pişen hamburgerlerin ne kadar lezzetli olduğunu anlatmak gibi tüm angarya sizdedir üstüne tüm işi sen yaparsın tam işin kaymağını yiyeceksin gelir bol paralı biri seni kopya eder işin üstüne oturur. Ama gene de ilk olmak çok avantajlıdır. Tutturursan kendine özel uçak alır içinde çiğ köfte yoğurtup yersin.
İnsanları İyi Hissettir.
İnsanlar duygu hissetmedikleri hiç bir şeyi satın almaz ve hiç bir hizmeti kullanmazlar. Bu sebeple koca koca firmalar reklam kampanyalarına milyon dolarlar harcar ve hedefleri ürünlerini tanıtmak değil insanlarda duygu üretmektir. Ütü firması bizim ütü çok teknolojik demez rahat rahat ütü yapıp sonrada keyifle dizi izleyen anneler oynatır reklamında.
Ne satıyorsan sat bu sattığım ürün ve hizmet hangi duyguyu hedefliyor demen lazım.
Örneğin patlamayan lastik ürettin. Ulan bundan müthiş ürün mü var patlamayan lastik millet kapış kapış alır deme. Öyle benim lastiğim çok müthiş diye çıkarsan kimse seni umursamaz. Burada patlamayan lastiği olduğu için karda kışta yolda kalmayan ve sıcak aile yuvasına hemen ulaşan insanları düşünmen lazım. Onlarda güvence, rahatlık ve ileriyi görebilme gibi duygular üretmen gerek değerli kardeşim. Ha bu duyguları nasıl üretirim dersen o başka bir iş.
Kendine iyi bir akıl hocası bul.
Şimdi efendim bu mentor lafı aslında akıl hocası demektir. Bu akıl hocası senin girmek istediğin sektörde daha önceden başarılı olmuş bir girişimcidir. Yaşı senden büyükse daha da iyi olur. Bu tür kişileri belirle ve bu işlere soyunmadan önce mutlaka onlardan akıl fikir alıp danış. Gerçekten başarılı insanlar başkalarına yardımcı olmaktan zevk alır eğer biri zaten seninle uğraşmıyorsa onun başarısı boş başarıdır.
Tabii ki sen şimdi her şeyi bildiğini düşünüyorsun ve kimsenin fikrine ihtiyacım yok diyorsun ama bu işleri bir bilene sormadan başarman zor. Sürekli Amerikayı yeniden keşfedip durursun.
Sonuç olarak genel tavsiyem
İşin başında doğru sorularla iyi bir fikir geliştir, sonra bu fikri insanlara hangi duyguları kullanarak kabul ettireceğini düşün ardından da kendine o işi gerçekten yapmış iyi bir akıl hocası bul.
Derim.
Not: İyi bir girişimci psikolojiden ve Algı Yönetiminden azıcık anlamalı. Okurum diyorsan benim kitapları al bir oku derim. Yok hocam sıkılırım ben öyle okumaktan diyorsan gel sana bedava You Tube kanalı da açtık tam işine yarayacak videolar var günde bir tane izlesen kaptın gitti bu işleri.
Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
Acaba bu bana mesaj mı🤗 bir kaç aydır kafamda bir iş var, mentorüm bile hazır,. Sağolsun fikir ve üretim aşamalarında yardımcı oluyor. Kafam bu işle meşgulken sizden haber geldi. 🤗 Teşekkürler.
YanıtlaSil