Orman ülkesinde
yaşayan hayvanlar değişen orman şartlarına uyum sağlamak için bir “Orman Okulu”
açmaya karar vermişler ve tüm hayvanların bu okulda eğitim görerek sertifika
almasını şart koşmuşlar.
Bir hayvanın
ihtiyaç duyacağı dört temel özellikten oluşan bir müfredat oluşturulmuş. Bu
özellikler koşma, tırmanma, yüzme ve uçmaymış.
Ördek yüzme
dersinde çok başarılıymış hatta öğretmenden bile iyi yüzüyormuş ancak uçma
dersinden zar zor geçebiliyor ve koşma dersinden de sürekli kalıyormuş.
Koşma dersinden
sürekli kötü notlar alınca daha fazla koşu çalışmaya başlamış. Ancak paletli
ayakları koşmaya uygun olmadığı için koştukça ayakları yaralanmış ve
parçalanmış. Ördeğin paletleri zarar gördüğü için bu sefer çok iyi olduğu yüzme
dersinde de ortalama bir öğrenci olmuş. Ancak ortalama geçer bir not olduğu
için okul idaresinden hiç kimse bir zamanlar yüzmede olağanüstü başarılı olan
ördeğin şimdi hem yüzme de hem de koşmada vasat bir öğrenci olmasının sebebini
araştırmamış. Ördeğin morali gün geçtikçe bozuluyor ve kendini başarısız bir
hayvan olarak görüyormuş.
Ördeğin arkadaşı
Tavşanda koşu dersinde hep bir numaraymış. Ancak yüzme dersinde zar zor suyun
üstünde durmaya çalışmaktan bacaklarını sakatlamış ve hem koşu da hem de
yüzmede vasat bir öğrenci haline gelmiş. O da durumuna çok üzülüyor ve benden bir
şey olmaz diyerek kendini paralıyormuş.
Sincapta benzer
bir durumdaymış. Okula ilk başladığı günlerde tırmanma dersinde rekorlar kırmış
ve üstün yeteneğiyle hocalarının dikkatini çekmiş. Uçma dersindeyse işler çok
kötüymüş. Normalde bir ağacın tepesinden aşağıya atlayarak yere süzülebilme
yeteneği olmasına rağmen öğretmeni bunun “bilimsel” bir uçma olmadığını ve
yerden havaya doğru uçmayı öğrenmesi gerektiğini söylüyor ve bunu beceremediği
zaman sıfırları basıyormuş. Zavallı sincap çok çalışkan olmasına ve her gün
sabahtan akşama kadar olduğu yerden zıplayarak uçmaya çalışmasına rağmen bir
türlü uçamıyormuş. Zamanla aşırı çalışmaktan kendini tüketmiş ve hem uçma
dersinden hem de bir zamanlar çok iyi olduğu tırmanma dersinden sınıfta kalmış.
Okuldaki en
sorunlu öğrencilerden bir tanesi kartalmış. Kurallara uymak istemiyor ve
sürekli disipline veriliyormuş. Tırmanma dersinde bir hamlede uçarak tırmanması
gereken ağacın tepesine oturuyormuş. Öğretmenleri ona uçmaması ve diğer
arkadaşları gibi kanat ve ayaklarını kullanarak tırmanması gerektiğini
söylemesine rağmen kartalın aklı bir türlü normalde uçarak çıkabileceği çok
basit bir yüksekliğe çıkmak için neden sincap gibi davranması gerektiğini
anlamıyormuş. Kartal kurallara uygun davranmadığı gerekçesiyle tırmanma
dersinin sınavlarından üst üste sıfır verilerek bırakılmış. Kartal bu sebeple
okumanın kendine göre olmadığını düşünerek okulu terk edip başka diyarlara
uçmuş.
Sene sonunda orman
idaresi tarafından okulun başarı durumuna bakıldığı zaman tüm öğrencilerin ufak
bir kısmının vasat ve çoğunluğunun da başarısız olduğu görülmüş. Bu sonuçlara
göre yöneticiler, öğrenci hayvanların hepsinin de yeteneksiz olduğu sonucuna
vararak dersleri ve sınavları daha da zorlaştırma kararı almışlar.
Kıssadan hisse:
Herkesin güçlü tarafları vardır ve eğitim sistemlerinde önemli olan bu güçlü
tarafların daha etkin kullanılmasının sağlanarak olağanüstü başarılı bireylerin
önünün açılmasıdır. Eğer zayıf yönlere odaklanılır ve bunlar güçlendirilmeye
çalışılırsa böyle bir eğitim sisteminde sadece sıradan veya başarısız insanlar
üreteceksiniz demektir.
Not: George Reavis'in 1940 senesinde yazdığı kısa hikayeden uyarlanmıştır.
Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com
Hocam kesinlikle katılıyorum görüşlerinize bugün iyi bir ders aldığımı belirtmek istiyorum
YanıtlaSil