Ana içeriğe atla

SAKİN KALMANIN YOLLARI (STRES YÖNETİMİ TEKNİKLERİ)


Sevgili dostum gerek iş hayatında gerek özel hayatında edinmen gereken en önemli özelliklerden birisi kriz durumlarında sakin kalmayı becerebilmen, öfke ve korku patlamalarıyla önce kendine sonrada etrafındakilere zarar vermekten vazgeçmendir. Özellikle üst düzey yöneticiler ve ağır stresli işlerde çalışanlar için sakin kalmanın yollarını öğrenmek ve streslerini yönetebilmek son derece önemli gereksinimdir. Şimdi sizlere stres seviyenizi nasıl kontrol edebileceğinize dair biraz fikir vermek istiyorum umarım faydalı olur.

1) Önce sahip olduklarına şükretmeyi öğrenmen lazım. Şu anda elinde olan şeylerin kıymetini iyice anlaman stres seviyende oldukça büyük bir azalmaya sebep olacaktır. Kaliforniya üniversitesinde yapılan bir araştırma gün içinde belli aralıklarla elindekilere şükreden ve sahip oldukları iyi şeyleri aklına getiren insanların kanlarındaki kortizol seviyesinin oldukça düştüğünü gözlemledi. Kortizol denen bu madde stres hormonudur ve düşmesi stres seviyesinin düştüğünü de gösterir. Yani kısaca şikayet etmeyi bırak ve azıcık şükret.

2) Sürekli “öyle olursa ne olur ?” “ böyle olursa ne olur ?” gibi soruları kendine sorup bu soruların karşılığında zihninde felaket senaryoları görüntülemekten vazgeç. Hayat içinde her olayın milyonlarca olasılığı vardır ve genelde en kötü senaryolar hiç gerçekleşmez. Sakin ol ve kurmayı bırak.

3) Zihin eğer olumlu bir şeye odaklanırsa içinde bulunduğun stresli durumun yarattığı etkiyi azaltır ve negatifliği hissetmemeni sağlar. İçinde bulunduğun gün içinde her şey ters gitmiş bile olsa ufacık da olsa tek bir olumlu şeye odaklanabilirsen zihnin olumsuz durumun etkisiniz azaltacaktır.

4) Stres yaratan ortamların dışına çıkarak zihnini sıfırla. Birkaç gün işi gücü bırak, daha önceden gitmediğin güzel bir ortama git, telefonunu kapat ve bırak beynin kendisini biraz toparlayarak stres seviyeni kontrol altına alsın. Sürekli aynı ortamda, aynı insanlarla ve susmayan cep telefonlarınla stres seviyeni beynin kontrol altına alamaz.

5) Kafein vücuduna adrenalin hormonu salgılanmasını tetikler. Adrenalinde stres seviyeni arttırır. Stresli durum bitene kadar kahveyi, kolayı kes veya azalt. Çok bunaldım şöyle koyu bir kahve içeyim düşüncen gerçekten de hiç iyi bir fikir değil çünkü kafein aldığın zaman salgılayacağın adrenalin yanan sobanın üzerine jet yakıtı dökmen gibi bir sonuç verecektir.

6) Uykusuz geçen düşünceli geceler stres seviyelerine hiç yardımcı olmaz çünkü beynin kendini şarj ettiği tek durum uykudur ve stresli dönemlerde uyumazsan kısa zamanda pilin biter ve daha da kötüsü kendini daha fena durumlara sokacak kararlar alırsın.

7) İçinden geçirdiğin ve bir türlü durduramadığın baykuş gibi karamsar düşünceleri kesmek zorundasın. Bunu yapmanın en güzel yolu da böyle düşünceler aklına geldiği zaman otur bir deftere yaz. Bu hem beynin kötü düşünce üretme hızını kesecek hem de yazdığın şeyleri okuduğun zaman düşüncelerinin ne kadar saçma olduğunu anlayacaksın.

8) Algını yönetmen ve seni korkutan ya da öfkelendiren durumları zihninde yeniden ve olumlu bir şekilde çerçevelemen lazımdır. Bunu yapmanın en güzel yolu da yaptığın genellemeleri dikkatlice düşünerek boşa çıkarmaktır. Mesela “ben her zaman başarısız olurum” düşüncesini başarılı olduğun zamanları bir liste halinde yazarak çok kolay bir şekilde kırabilirsin ki başarısız olduğunu sandığın durumların bile üzerinden zaman geçtiği zaman aslında son derece olumlu gelişmeler olduğunu hatırlayacaksın.

9) Stres ve Korku seviyen çok arttığı zaman en basit ve acil çözüm beynini yavaşlatman ve geçmişle geleceğe uzanıp durmasını engellemendir. Bunun da en etkin yolu kapıyı bacayı kapatıp, rahat kıyafetler giyip, bir sandalyeye güzelce oturup derin nefesler alıp vermendir. Her alıp verdiğin nefesi de sayar ve bu nefesleri giderek yavaşlatırsan içinde bulunduğun ana daha kolay odaklandığını göreceksin. Anda kalabilirsen geçmişin ve geleceğin zihninde ürettiği baskı ortadan kalkar.

10) Korku ve Stresin karşısına tek başına çıkma. Ailen ve yakın arkadaşlarından destek iste. Bazen tek bir güzel sohbet bile seni rahatlatıp sakinleştirebilir. Sakinleştiğin zamanda doğru kararlar alırsın. Yapabileceğin en kötü şey stresli durumundan kimseye bahsetmeyip normal davranmaya çalışmaktır. Eğer böyle yaparsan düdüklü tencere gibi patlarsın.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ Sevgili dostum, Bugün üzerinde uygulanıyor olabilecek yada gelecekte karşı karşıya kalabileceğin bazı psikolojik baskı tekniklerinden örnekler vermek istiyorum. Her zaman dediğim gibi seni ancak bilmediğin yumruklar devirebilir ama geldiğini gördüğün her tür saldırıya karşı önlem alabilirsin. 1 ) Öncelikle üzerinde psikolojik olarak baskı kurmaya çalışan insanlardan acıma falan bekleme. Yaptıklarında da bir mantık filan arama. Neden benim üzerime geliyorlar gibi saçma sorular seni sadece daha zayıflatır. Bu tür şeytanlar başka insanların acılarından beslenir. Sen ne kadar acı ve sıkıntı çekersen o oranda zevk alırlar. Öncelikle böyle bir saldırıyı mantığınla çözmek için zaman kaybetme. Zaten sen baskı görmen için bir sebep aradıkça kendi kendini de suçlamaya başlarsın, bu da tam saldırgan manyağın istediği şeydir. Çünkü kendini suçladıkça acın daha da artar ve acın arttıkça o pisliklere daha fazla zevk verirsin. 2) Sana saldıranlar genelde sosyop

İŞ YERİNDE SENİ EZMEK İÇİN KULLANILAN 5 MANİPÜLASYON TEKNİĞİ.

İŞ YERİNDE SENİ EZMEK İÇİN KULLANILAN 5 MANİPÜLASYON TEKNİĞİ. Sevgili dostum işyerinde ve hayatta kötü niyetli psikopatların seni kurban durumuna düşürmek için kullandığı yöntemlerden bir kaçını seninle paylaşmak istiyorum. Bunlara karşı dikkatli olmanı öneririm. 1) Pohpohlayarak gardını düşürtme : Yeni başladığın bir işte daha seni tanımadan "sen gördüğüm en akıllı insansın" veya "gerçekten bu işe çok yakıştın" türü pohpohlama senin güvenini kazanma ve yanına sokulmak için kullanılır. Bu sebeple daha kimseyi tanımadığın ve tek bir doğru dürüst muhabbet etmediğin bir ortamda biri gelir seni hemen övmeye ve pohpohlama başlarsa dikkat et. Psikopatın biri vuruş yapabilmek için mesafeyi kapatıyor olabilir. 2) Gerçeklik algınını değiştirme : Psikopat burada senin doğru olduğuna emin olduğun her şeyin yanlış olduğunu söylemeye ve kendine güvenini kırmaya başlar. " Sen okulda öyle öğrenmiş olabilirsin ama işler buralarda böyle yapılmaz" vey

KİBİRLİ İNSANLARLA BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI.

  KİBİRLİ İNSANLARLA BAŞA ÇIKMANIN YOLLARI. Sevgili dostlar, Bugünkü yazımda bazı zamanlar hayatı etrafına çekilmez hale getiren kibirli insanlarla başa çıkmanın bilimsel ve psikolojik yollarını ince ince anlatacağım. Eğer hayatınızı paçavraya çeviren kibirli insanlarla muhatapsanız ve onlardan yakanızı bir türlü kurtaramıyorsanız toplanın etrafıma anlatmaya başlıyorum. Ufak ara notu : Bu yazıyı en beğenmeyecek kişiler bilin bakalım kimler olacak ? Tavsiye Yol 1 : İlk tavsiyem kibirli bir insana acıyıp onu düzeltme görevini üstlenmeyin. Kibrin altında o kişinin geçmişinden gelen ciddi travmalar ve özgüvensizlikler vardır. Kendini sürekli değerli ve önemli hissetmek istediği için yumurta kabuğundan ince egosunu korumak amacıyla havadan geçen sineğe bile kibir basmaya çalışır. Bu kendini iyi hissedebildiği tek yoldur. Bu tür kişileri nasihat veya uyarıyla yola getirmeniz imkansızdır çünkü her türlü nasihat ve uyarıyı hakaret olarak algılayacaktır. Kavga etmeniz de çözüm değildir çünkü &q