Ana içeriğe atla

ETKİLİ BİR DANIŞMANDA BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER.



Sevgili dostum,

Eğer bir firma sahibiysen veya üst düzey bir yöneticiysen dürüst, tecrübeli ve profesyonel danışmanlara mutlaka ihtiyacın vardır çünkü bir insan her şeyi bilemez ve her konuda doğru kararlar alması imkansızdır. Tarih boyunca Sezarlardan Sultanlara kadar tüm başarılı yöneticilerin yanı başlarında her zaman çok kaliteli danışmanlar bulunmuştur çünkü akıllı yönetici aklının her şeye yetmeyeceği gerçeğini bilen yöneticidir.

Sana danışmanlık yapacak kişi yakın akraban ve arkadaşın olamaz çünkü bu kişiler yakın oldukları ve sana sevgi besledikleri için verdiğin kararları ve stratejilerini duygusal filtrelerinden geçirerek okuyacaklardır. Kısacası kargaya yavrusu şahin gözükür ve eşinden dostundan sana danışman olmaz.

Danışman olarak kullanacağın kişi veya kişiler çalışanın da olmamalıdır çünkü yanında çalışan, maaş ve makam verdiğin insanlar bunları kaybetmek korkusuyla hatalarını görmezden gelebilir ve pohpohlamakla, yağcılığı danışmanlık zannedebilir. Böyle bir danışman seni uçurumun kenarına kadar “haklısınız efendim” ve “aman ne güzel buyurdunuz” gibi laflara sürükledikten sonra gözü yaşlı bir şekilde uçurumdan düşüşünü izler. Yanında çalıştırdığın ve maaşını verdiğin insanlardan da sana danışman olmaz.

Kısacası danışmanlık alacağın insanları kendi çevren dışından ve mümkünse profesyonel olarak bu işi yapanlar arasından seçmen lazım. İyi bir danışmanın isteyeceği ücret hiç de az olmadığı gibi vereceği kötü fikirlerinde bedeli çok ağır olabilir. Bu sebeple bir danışman seçerken nelere dikkat edilmesi gerektiğini şöyle bir özetlemek istiyorum.

1) Dürüsttür: İyi bir danışmanda olması gereken en büyük meziyet dürüst olmaktır. Danışman becerilerini ve daha önce yaptığı işleri sürekli sana ve çevresine övüp duruyorsa ve enerjisini elindeki işe değil de kendi reklamına harcıyorsa hiçbir işine yaramaz. Üstelik verdiği raporlar ve sunumlar gerçekçi, uygulanabilir ve kolay anlaşılabilir olmanın tersine süslü, bilimsel görünümlü kelimelerle bezeli, atıp tutma ve boş tahminlerle dolu ve ne dediğini anlamak için şifre çözücü gereken şeylerse o arkadaşla çalışmanızı tavsiye etmem.

2) Müşterisinin başarısını kendi başarısı olarak görür : Bazı danışmanlar ellerindeki projeyi lastik gibi uzatır da uzatır, araştırma üstüne araştırma, toplantı üstüne toplantı düzenler. Bir de bakarsınız normalde birkaç hafta sürmesi gereken bir çalışma beş ay olmuş halen bitmemiş ve siz danışmanın hiç de ucuz olmayan saat ücretlerini ödemeye tıkır tıkır devam ediyorsunuz. İyi bir danışman için başarı müşteriden koparabildiği kadar para koparmak değildir tam tersine danışanın işinin hızlı ve etkin bir şekilde görülmesi ve projesinin başarılı olmasıdır. İyi danışmanlar proje bittikten sonra artık danışmanlık ücreti almıyor olsa bile sürekli müşterilerini takip ederler ve projenin gelişimini izlerler. Kendilerine ihtiyaç duyulduğu zamanda para pul hesabı yapmadan hemen yardıma koşarlar. Kötü bir danışmansa müşterisi olan şirkette tuvalete bile giderken acaba burada geçirdiğim zamanlarda çok para kaybediyor muyum diye düşünür. Yani paragöz ve kılı kırk yararcasına saat hesabı tutan danışmanlarla çalışmayın derim.

3) Müşterisiyle samimi bir ilişki içinde olur: Soğuk, havalı, kendisini her açıdan müşterilerinden daha üstün gören, kibirli, sürekli seçkinci ve elit takılan, kendisine danışan firma sahiplerinin arkasından “cahil”, ”öküz”, “sonradan görme” gibi sıfatlar içeren konuşmalar yapan ama bu firma sahipleriyle yüz yüze görüşürken sahte saygı davranışları içinde bulunan, kısacası samimi ve içten olmayan hiçbir danışmanı kapınızdan bile sokmayın. Kendisini ve aklını çok beğenen ve sizi içten içe aşağılayan bir danışmanınız olacağına hiç olmasın çok daha iyidir.

4) Müşterisine sadece duymak istediği şeyleri söylemez: Etkin bir danışmanın en önemli özelliği gerçekleri ve doğruları allayıp pullamadan ve yağlamadan size söyleyebilmesidir. Bir projede durum berbatsa ve iş felakete doğru gidiyorsa gelip size bunu açık açık söyleyebilmesi lazımdır. Eğer sizin kendi firmanıza zarar verecek hareketleriniz ve düşünceleriniz varsa da karşınıza dikilip kibar bir şekilde “Affedersiniz ama bu yapmak istediğiniz saçmalık” diyebilecek cesareti de olması lazımdır. Zaten danışmanın parasını hak etmesi demek gözleriniz bağlı bir şekilde duvara toslamak üzereyken ve etrafınızdaki herkes sizi yağlayıp gaza getirirken, korkmadan ve cesurca sizi eleştirebilmesidir. Danışmanın görevi size yağ çekmek değil somut çözüm önerileri ve sizi kendinize getirecek eleştirileri masaya koymaktır.

5) Müşterilerine bazen meydan okurlar : Bir yönetici bazen sabah gazetede okuduğu bir haberin etkisi altında kalabilir veya bir gece önce yemek masasında arkadaşının söylediği bir laftan etkilenip farklı düşünceler içine girebilir. Bir gün bir bakarsınız müşteriniz size deli saçması ve uygulanması mümkün olmayan delice bir fikirle gelmiş ve bunun üstünde çalışmanızı istiyor. Kötü bir danışman bu fikrin rezaletini görmesine rağmen saat başı alacağı ücreti düşünerek ellerini ovuşturur ve neşeyle “tabii efendim bu harika bir fikir hemen üzerinde çalışalım der” ve o an kafasını kurcalayan tek şey iş patladığı zaman kimi günah keçisi yapacağıdır ve bu büyük ihtimal olayla hiç alakası olmayan zavallı bir şirket çalışanı olacaktır ve işi sabote etmekle suçlanacaktır. Etkin ve iyi bir danışmansa daha bu delice fikri duyduğu an olayın rezaletini kavrar ancak gene de üzerinde birkaç gün çalıştıktan sonra verdiği raporda o saçma fikri öyle bir rezil eder ve kararlıca “hayır bu iş olmaz” derki o fikri ortaya atan müşteri bile konuyu artık bir daha açamayacak hale gelir. Bir danışman müşterisine ne zaman kesin ve net bir “hayır” diyeceğini çok iyi bilen insandır.

6) Soru sormasını bilirler : Etkin bir danışman önüne getirilen konuda anlamadığı yerler olduğu zaman hiç utanmadan, ego yapmadan ve “aman beni bilgisiz sanacaklar” demeden en aşağı kademedeki çalışanlardan en tepedeki yöneticilere kadar herkesle temasa geçip güçlü sorular sorarak anlamadığı yerleri öğrenmeye çalışır. Sizi mahvedecek danışman tipi önüne getirilen konu hakkında hiçbir fikri olmadığı halde sırf “zeki insan” imajı bozulmasın diye çok iyi anlamış gözüken ve işin sonunda bir konteyner inciri heba eden danışmandır.

7) Eleştiri almaktan çekinmezler : Bir danışmanın yaptığı işlerde gelişmesinin ve başarıya ulaşmasının temel faktörlerinden birisi etrafından gelen eleştirilere kulak kabartması ve kendisini de en acımasız şekilde eleştirebilmesidir. Eğer size danışmanlık yapacak kişi tüm dağları ve denizleri ben yarattım havalarında dolaşan ve en ufak eleştiride parlayarak ortalığı cehenneme çeviren bir karaktere sahipse bu insanı firmanızdan ve işlerinizden mümkün olduğunca uzak tutmanızda fayda var. Çünkü eleştiri kaldıramayan insan sürekli en vahim hataları üst üste yapacak ve elindeki projeyi mahvedip sizi büyük zarara sokana kadar da durmayacaktır.

Sevgilerimle

Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ

PSİKOLOJİK BASKI TEKNİKLERİ Sevgili dostum, Bugün üzerinde uygulanıyor olabilecek yada gelecekte karşı karşıya kalabileceğin bazı psikolojik baskı tekniklerinden örnekler vermek istiyorum. Her zaman dediğim gibi seni ancak bilmediğin yumruklar devirebilir ama geldiğini gördüğün her tür saldırıya karşı önlem alabilirsin. 1 ) Öncelikle üzerinde psikolojik olarak baskı kurmaya çalışan insanlardan acıma falan bekleme. Yaptıklarında da bir mantık filan arama. Neden benim üzerime geliyorlar gibi saçma sorular seni sadece daha zayıflatır. Bu tür şeytanlar başka insanların acılarından beslenir. Sen ne kadar acı ve sıkıntı çekersen o oranda zevk alırlar. Öncelikle böyle bir saldırıyı mantığınla çözmek için zaman kaybetme. Zaten sen baskı görmen için bir sebep aradıkça kendi kendini de suçlamaya başlarsın, bu da tam saldırgan manyağın istediği şeydir. Çünkü kendini suçladıkça acın daha da artar ve acın arttıkça o pisliklere daha fazla zevk verirsin. 2) Sana saldıranlar genelde sosyop...

KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA

  KIŞKIRTMA VE SOSYAL MEDYA Sevgili dostlar, Sosyal medya hepimizin yaşamına çok önemli faydalar katsa da yüz binlerce insanın aynı zamanda kışkırtılması konusunda kötü niyetlilere büyük imkanlar sunmaktadır. Tarihte daha önce olmayan psikolojik araçlar kullanılarak insan grupları istenen amaçlar doğrultusunda yönlendirilebilmektedir ve eğer bu araçların kullanıldığı insanlar rasyonel olarak gelişmemiş, eğitim seviyesi düşük ve duygusallığa yatkın bir grupsa bu araçlar daha da etkin olmaktadır.  Şimdi uzmanlık alanım olan Algı Yönetimi açısından ne tür araçlar kullanıldığına bir bakalım  Duygusal Tetikleme (Emotional Triggering) Korku ve Öfke: İnsanların korku ve öfke gibi güçlü duygularını harekete geçiren içerikler paylaşılır. Örneğin, tecavüz veya saldırı gibi korkunç olayların detayları abartılarak ya da çarpıtılarak verilir. Burada mesele insanların en temel duygularından birisi olan korku ve buna bağlı olarak öfkeyi tetiklemektir. Öfke duygusu beynin rasyonel düşünc...

MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI

  MANİPÜLATÖR KİŞİLİKLERİN TİPİK DAVRANIŞLARI  Sevgili dostlar, Ailenizin Algı Yönetimi uzmanı olarak, hayatınızı zehir eden manipülatör insansıların bazı tipik davranışlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Böylece kendinizi koruyabilir ve midenizi delinmekten, saçınızı ağarmaktan kurtarabilirsiniz. Manipülatif kişiliklerin tipik davranışları, genellikle kontrol etmek, kendi çıkarlarına hizmet etmek amacıyla başkalarının duygularını, düşüncelerini ve davranışlarını acımasızca etkilemeye yöneliktir. Bu tür kişiler, başkalarını manipüle etmek için çeşitli psikolojik taktikler kullanırlar. Bu taktikleri bilmezseniz, oltaya takılmış balık gibi kıvranır durursunuz. İşte manipülatif kişiliklerin tipik davranışlarını psikolojik maddeler şeklinde açıklıyorum; vatana millete hediyem olsun: 1. Ana Manipülasyon Taktikleri Gaslighting: Kişinin gerçeklik algısını sorgulamasına neden olacak şekilde yanlış bilgi verme veya olayları çarpıtma. Örneğin, "Bu olayı hiç hatırlamıyorum, sen uyduruy...