Ana içeriğe atla

FİZİKSEL İMAJ ALGISI

FİZİKSEL İMAJ ALGISI

Sevgili dostlar,

Algı Yönetimi eğitimleri ve danışmanlıklarımda en çok üzerinde durduğumuz konulardan bir tanesi insanların Profesyonel bir kişisel İmaj oluşturmalarının önemidir.

Görünüşe önem vermek bazı kültürlerde ve insanlarda önemsiz olarak düşünülse de Nasreddin Hocamızın “Ye Kürküm Ye” felsefi analizi her zaman ve çağda geçerlidir. Fiziksel İmaj algısıyla alakalı bir takım ilginç verilere şöyle bir bakalım. Buradaki bilgiler genelde Amerika’da yapılan araştırmalarda alınan sonuçlardan derlenmiştir. Bu konuda özellikle giyim ve kozmetik sektörünün yaptırdığı çok ciddi araştırmalar vardır ve satış stratejilerini bu araştırmalara göre tasarlarlar. Bu verilerin ülkemizde de geçerli olup olmadığını bilemiyorum çünkü ne yazık ki bizde genelde Sosyal Psikoloji üzerine araştırma falan yapılmaz ve Amerika’da yapılan çalışmalar Türkçeye çevrilip kopyalanır.

1) Fiziksel olarak çekici çocuklar okulda yaşıtlarından daha yüksek notlar almakta ve hem öğretmenleri hem de arkadaşları arasında popüler olmaktadırlar. Bunun sebebi insanların ufak yaşlardan itibaren güzellik = iyi kavramıyla büyütülmesidir. Bu konuda etkilenmediğini söyleyen insanların bile aslında kararlarını buna göre verdiği ortaya çıkmıştır.

2) Çekici insanlar iş başvurularında çok daha başarılı olmakta ve benzer çalışanlardan çok daha yüksek maaşlar almaktadırlar. Bazı araştırmalar boy uzunluğu ve maaş fazlalığı arasında bile ilişki bulmuştur.

3) Mahkemede sanık rolünde bulunan çekici insanların daha az suçlu bulundukları, üstelik ceza alsalar dahi bunun miktarının diğer ceza alan insanlardan çok daha az olduğu gözlenmiştir

4) İnsan bilinçaltında “güzel olan iyidir” ön yargısı olduğu için güzel ve çekici insanların hataları daha fazla hoş görülür ve olduklarından “daha iyi” insanlarmış gibi algılanırlar. Mesela insanlara ciddi zararlar veren bazı insanların “temiz yüzlü” olarak nitelendirilip yaptıklarının görmezden gelinmesinin altında bu psikolojik ön yargı vardır.

5) Medya sayesinde belli insan tipleri tüm dünyada “güzel” olarak belirlenmiştir. Bu tiplere yakın olan ve onlar gibi imaja sahip olan insanlar tüm dünyada “güzel” olarak tanımlanmaktadır. Böylece güzellik ve çekicilikle alakalı sektörler aynı ürünleri tüm dünyada satabilmektedirler.

6) Reklam, Dizi, Film gibi araçlarda genelde ortalamanın üstünde güzelliğe ve yakışıklılığa sahip insanlar yer aldığı için günlük hayatınızda kendi ailenizden fazla bu tür insanların görüntüleriyle muhatap olmaktasınız ve güzellik algınız buna göre şekillenmektedir. İnsanların kendileri ve etraflarındaki insanları olduklarından daha az çekici bulmalarının bir sebebi de budur.

7) Özellikle kadınlar için “güzellik” standartları sürekli daha yükseğe çekildiği için bu alanda büyük ve çok karlı bir sektör oluşmuştur. Bu standartları yakalamak isteyen bir insan ne kadar para harcarsa harcasın çıta her zaman daha yükseğe çekileceği için bir türlü tatmin olmasına izin verilmeyecektir.

8) Güzel ve yakışıklı insanlarda sürekli görüntülerini koruma stresi ve insan ilişkilerinde diğer insanların onlara karşı olan tavırlarının “samimi” olmadığı önyargısı oluşabilir. Bu da bazı psikolojik problemlere davetiye çıkarır.

9) Her insanın güzellik ve çekicilik algıları kendi yaşam tecrübesi tarafından belirlendiği için aynaya bakan her insan kendi görüntüsüne diğer insanlardan farklı tepkiler vermektedir. Hayvanlarda durum daha farklıdır. Hayvanların birçoğu aynadaki görüntülerinin kendi görüntüleri olduğunu anlayamaz ve onu başka bir hayvan zanneder. Burada sadece şempanze, goril ve orangutanlar istisnadır. Bu hayvanlar ayna karşısına geçtikleri zaman bunun kendi görüntüleri olduğunu anlamakla kalmayıp bir de aynı insanlar gibi kendilerine bakım yapmaya ve görünüşlerini düzeltmeye başlarlar.

10) Bayanlar ayna karşısındaki görüntülerini erkeklere göre çok daha zor beğenir ve daha fazla hata bulurlar. Erkeklerse genelde ya görünüşlerinden memnun ya da umursamaz tavır gösterirler. Birçok erkek aynadaki görüntülerini olduğundan daha iyi gibi algılar. Bunun sebebi bayanların erkeklerden çok daha büyük oranda dış görüntüleriyle değerlendirilmeleridir. Güzellik ölçütleri her sene yükseltilmektedir. Bugünkü medyanın “güzel” standartları aslında bayanların sadece yüzde beşinin gerçekten ulaşabileceği standartlardır. Alışverişte bolca elbise deneyen ve vitrin gezen, moda dergileri ve siteleri inceleyen bayanların bedenlerinden hoşnutsuzluk düzeylerinin daha fazla olduğu gözlemlenmiştir. Özellikle moda yayınlarının amaçlarından bir tanesi bayanların önüne gerçek dışı güzellik hedefleri koyarak, güzellik harcaması miktarlarını arttırmaktır.

11) Bebekler iki yaş civarı aynada kendilerini tanımaya başlar ve birkaç yıl sonra özellikle kız çocukları aynadaki görüntülerinden tatmin olmamaya başlarlar. Erkeklerde bu tatminsizlik ergenlik hormonlarının kana karışmasıyla başlar ve kısa bir süre devam eder. Kız çocuklarında ergenlik çok daha ağır görünüş tatminsizliği sorunları doğurur. Ergenlik süreçleri gençlere yönelik ürünler satan firmalar için çok karlı dönemlerdir.

12) Çocukluk dönemlerinde aileleri veya arkadaşları tarafından dış görüntüleriyle alay edilen veya eleştiriye uğrayan çocuklar büyüyüp yetişkinlik dönemlerine girdikleri zaman ciddi bir özgüven eksikliği ve görüntülerinden tatminsiz olma durumu yaşarlar. Normalde çok güzel veya yakışıklı olan bir insanın aynada sürekli kendisinde sorun bulması ve türlü estetik operasyonlara yönelmesinin sebebi ufak yaşlarda bilinçaltına giren negatif imajlardır.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com
https://www.facebook.com/algiyonetimi/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ZARA İŞİNİN ALTINDAKİ FARE YENİĞİ

Önce haberimize bir bakalım.

http://www.hurriyet.com.tr/unlu-markanin-elbisesinden-fare-cikti-40280304

Efendim habere göre Amerikada ünlü bir markadan kendine elbise alan Amerikalı hanım kızımız kendini bir kaşıntı alınca elbiseyi kontrol etmiş ve şok geçirip bayılmış çünkü efendim elbisenin astarından minik ve ölü bir fareciğin pençeleri gözüküyormuş.Tabi hemen kıyameti koparmış ve ünlü firmayı dava etmiş. Firmada panik olmuş ve durumu inceleyeceklerini söylemiş.

Dikkat ederseniz haberde firma kimdir,nedir hiçbir bilgi yok.Haberdeki resimdeki marka kısmı da itinayla kapatılmış.

Şimdi işin daha bir detayı için size aynı olayı anlatan yabancı bir haber link'i veriyorum

http://gothamist.com/2016/11/14/zara_rat_dress_lawsuit.php

Bu verdiğim linkteki haber olayı daha da açıklığa kavuşturuyor ve bahsedilen firmanın hanımların ülkemizde de çok sevdiği Zaranın Amerika bayisi olduğunu anlıyoruz.

Şimdi benim takıldığım esas nokta firma değil, paylaştığım resimden de görebileceğiniz gibi söz konus…

MORAL BOZMA TEKNİKLERİ

Sevgili dostlar,

Ülkemizin pek çok cepheden saldırı altında olduğu bu günlerde en tehlikeli saldırılar görünmeyen ve psikolojik harp amaçlı hamlelerdir. Çünkü geldiğini gördüğünüz bir yumruğa önlem alabilirsiniz ama sizi deviren esas yumruk,görmediğiniz yumruktur.

Psikolojik harbin temel amaçlarından biri hedef ülke insanlarının moralini düşürmek ve mücadele azmini kırmaktır.Morali olmayan insanlar ne kadar güçlü olurlarsa olsunlar direnmekten kolayca vazgeçerler ve kaybedilen her savaş önce insanların zihinlerinde kaybedilir.

Bugün sizlerle Psikolojik Harp çerçevesinde Moral Bozma (DEMORALIZATION) tekniklerinden bahsedeceğim böylece şahit olduğunuz pek çok olayda yapılan hamleleri görüp analiz etme şansınız olacaktır.Kullanılan tekniğin ne olduğunu bilirseniz etkisinden de kaçınmanız mümkündür.

1) Düşmanın moralini bozmak ya somut şekilde onu askeri açıdan yenmekle veya kendi durumuyla alakalı görüş açısını değiştirmekle olur. Görüş açısı değiştirmeye basit bir örnek verecek olursam,eğer…

BİLİNÇALTI TEMİZLİĞİ.

Sevgili dostlar,

Amerika’da 1970’ler sonrasında ülkemizde de son yirmi yıldır gözlemlemeye başladığım ilginç bir kişisel gelişim hizmeti insanlara sunulmakta. Bu büyük hizmetin ismine “Bilinçaltı Temizliği” diyorlar.
Google hazretlerinde böyle bir arama yaptığınız zaman hepsi de birbirinden “uzman” arkadaşların bilinçaltınızı temizleyip pırıl pırıl ve mis gibi yapacaklarını iddia eden reklamlarını, sitelerini hatta televizyon programlarını görebilirsiniz (reyting reyting)
Bu hepsi de birbirinden değerli “bilinçaltı temizlik uzmanlarının” farklı farklı sanatları var. Kimi Hindistan gezisinde yüz dolar verip katıldığı ve orada sokaktaki dilencilerin bile yaptığı bir takım meditasyon tavsiyelerinde bulunuyor, kimi hipnoz ve telkinle bilinçaltınızı Domestosla temizlenmiş gibi yaparım diyor, kimisi de ciddi şekilde eski transistörlü radyolardan bozulmuşa benzeyen uydurma makinelere sizi kablolarla bağlayarak bu işi çözdüklerini iddia ediyorlar.

İşin bence gerçeğini (bak bence dedim) söylemem g…