Ana içeriğe atla

MASLOW VE ALGI YÖNETİMİ


Abraham Maslow (1908-1970) sosyal psikoloji üzerinde yaptığı çalışmalarla özellikle günümüz Algı Yönetimi uygulamalarına büyük etkisi olan bir bilim adamıdır. “İnsan Olmanın Psikolojisi” isimli kitabından kendi eğitimlerimin içeriklerini oluştururken de sık sık faydalanmışımdır. Özellikle insan davranışları konusuna meraklıysanız bu kitabı alıp birkaç kez okumanızı tavsiye ederim (mümkünse İngilizcesinden çünkü çevirileri felaket)

Maslow hocamız temel olarak insanların beş temel ihtiyaçlarını karşılamak için sürekli debelenip durduklarını ve mutluluk arayışında hep bir sonraki aşamadaki ihtiyaçların peşinden koşturduklarını söyler. Buradaki ince nokta, piramit üzerinde gösterilen ihtiyaç seviyelerinden bir tanesini tamamlamadan bir sonrakine geçemeyeceğinizdir.

Bu teori Algı Yönetimi uygulamalarını planlarlarken oldukça işe yarar ve sahada çok etkili olduğu da defalarca ispatlanmıştır.
Mesela bu teoriye göre planlanmış ve başarıyla uygulanan bir kaç örnek vereyim.

FİZYOLOJİK İHTİYAÇLAR
Su firmaları tüm kampanyalarını birinci kademe Fizyolojik ihtiyaçlara göre dizayn eder. Reklamlarında sürekli “susuzluk, saflık ve temizlik” üzerine çalışılır. Temiz su ihtiyacı insan için çok kuvvetli bir fizyolojik ihtiyaç olduğu için bu sektörde sürekli ve başarıyla kullanılır.
Bazı gıda ama özellikle fast food firmaları da birinci kademe fizyolojik ihtiyaçlar üzerinden gider. Özellikle sattıkları yiyeceklerin görselleri Photoshop marifetiyle sulu, besleyici ve leziz olarak zihninize çakılır bunun üstüne restoranlarına saçtıkları ateşte kızarmış YAPAY et kokularını da eklerseniz fizyolojik ihtiyaçlar alanını çok iyi kullanırlar. Bakın şimdi yazarken bile karnım acıktı.

GÜVENLİK İHTİYACI
Sigorta firmaları direkt bu alandan vuruş yapar. Güven altında olma ihtiyacınız ve korkularınız itinayla kullanılır. “Hayat Güvencesi” veya “Sağlık Güvencesi” gibi terimler bile zaten teorinin bu ikinci basamağından alınmıştır. Mesajları temel olarak “gelin bizim poliçemizi alın ve tüm güvenlik korkularınızdan kurtularak kafanız rahat olsun” üzerinden gider. Bir dönem saha ekiplerinde çalıştığım şu an Türkiye’de artık temsil edilmeyen büyük bir Amerikan sigorta firmasının bu alanda korkunç etkili reklamları vardı ve ben bile korkudan kendime iki poliçe yaptırmıştım. Çünkü güvenlik ihtiyacınız ve korkularınız karnınızın en yumuşak noktasıdır.

AİT OLMA VE SEVGİ İHTİYACI
Piramidin bu alanını Sosyal Medya firmaları tepe tepe kullanır. Sosyal medya gönderilerinizin beğenilmesi, paylaşılması ve sizden bahsedilmesi bu ihtiyacınızı sanal da olsa müthiş derecede karşılar. Tüm dünyada milyonlarca insanın sosyal medyaya bu kadar ilgi göstermesinin sebebi bu araçların tamamen piramidin bu seviyesine hitap etmesindendir. Mesela bu yazıyı okuduğunuz sosyal medya platformunda beğenmeniz veya paylaşmanız aslında benim üzerimde Algı Yönetimi yaparak beni daha çok paylaşımda bulunmaya yöneltecektir.

DEĞER İHTİYAÇLARI
Burası tamamen ego veya nefsin alanlarıdır. Özgüven, saygı duyulmak ve önemli hissedilmek bir insanın en temel ihtiyaçlarındandır ve Algı Yönetiminde tepe tepe kullanılır.
Lüks tüketim tamamen bu alandan yol alır. “Kendini özel hissetmek istiyorsan damlası altın değerinde bu parfümümüzden sürünün ” veya “Güçlü görünmek istiyorsan beş yıllık kazancını bizim lüks arabamıza yatır” gibisinden mesajlar umulmadık ölçüde işe yarar çünkü tamamen değer ihtiyaçlarınıza hitap etmektedir.

KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME
Burası piramidin en tepesidir ve Maslowa göre her insanın hedefi buraya varmak olmalıdır. Çok az insan buraya varabilir ama “buraya varan kendini kurtarır. kutsal insan gibi bir şey olur” havası da vardır. Ancak Algı Yöneticilerinin elinden buradakilerde kurtulamaz tabii.

Buradaki insanlar genelde “eleğimizi eledik ve egomuzu hallettik artık dünyadaki diğer insanlar için çalışacağız ve onların mutluluğu için emek harcayacağız” modundadır. İşte tam da bu alandan Algı Yönetimi oklarını yerler. Ruhani veya idealist amaçlarla bağış, para toplayan tüm organizasyonların ana hedef kitlesi buradaki insanlardır. Buradakiler aşırı derecede idealist olabileceği için çok mantıksız ve kendileri için çok tehlikeli hedeflere de yönlendirilebilirler. Kısacası bu seviyede olan insanların paraları veya kendileri çeşitli yollarla hedef alınıp rahatlıkla kullanılabilir.

Toparlarsam tabi burada Algı Yönetiminde kullanılan yüzlerce psikolojik teoriden sadece bir tanesi olan Maslow teorisinin binlerce farklı uygulama şeklinden sadece birkaç tanesinden basit örnekler belirttim ama en azından bir fikir verebildiğimi sanıyorum.
İnsanların her tür fizyolojik, psikolojik ve ruhsal ihtiyaçları algılarını etkiler ve bu ihtiyaçlar üzerinden kararları yönlendirilebilir. En son satın aldığınız eşyaları bir düşünüp bunları satın alma kararı verirken hangi ihtiyacınızın ağır bastığını fark ederseniz, Maslow hocamızın piramidinin hangi katında olduğunuzu da anlarsınız.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
www.serdarkuru.com
www.facebook.com/algiyonetimi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANLARI ANALİZ EDİP OKUMANIN 3 YÖNTEMİ.

İNSANLARI ANALİZ EDİP OKUMANIN 3 YÖNTEMİ.

Sevgili dostlar,

Belli teknikleri kullanarak başka insanları okuyabilmek ve onlar hakkında genel bir fikir edinebilmek için kullanabileceğiniz bir çok bilimsel yöntem vardır. Bugün sizlerle bunlardan kolay uygulayabileceğiniz üç tanesini paylaşacağım.

1) GENEL GÖRÜNÜŞÜ İNCELEME

İnsanların görünüşleri sözlerinden çok daha fazlasını anlatır. Kıyafetlerine dikkat edin. Şık iş kıyafetleri giymesi başarı hırsına,kot pantolonu rahatlık düşkünlüğüne ve vücudu gösteren kıyafetler dikkat çekici olma güdüsüne bağlanabilir. Taktığı takılara dikkat edin. Bu takılarda kullandığı semboller o kişinin dünya görüşüne yönelik pek çok ipucu verir. Duruşuna dikkat edin. Dik bir kafa ve duruş kendine güveni gösterirken öne eğilmiş kafa ve gövde kendine güvensizliğe bağlı korunma ihtiyacına delil olabilir.

Bedenini nasıl hareket ettiriyor inceleyin. İnsanlar ilgi duydukları şeylere kendileri bile farketmeden eğilirler ve beğenmedikleri şeylerden de bedenlerini uza…

İŞİNİZDE SİZE SÜPER GÜÇLER KAZANDIRACAK 5 İKNA TEKNİĞİ.

İŞİNİZDE SİZE SÜPER GÜÇLER KAZANDIRACAK 5 İKNA TEKNİĞİ.

Sevgili dostlar,

İş hayatınızda ister asık suratlı patronunuzdan zam istemek için veya ceplerinde akrep besleyen müşterilerinizin mal veya hizmet satın almalarını sağlamak için olsun pek çok durumda sürekli başka insanları ikna etmek zorundasınız. Tabi nasıl ki en basitinden bir omlet yapmanın bile püf noktaları varsa başka insanları ikna etmenin de çeşitli teknikleri vardır. Bugün sizlerle bu tekniklerden bazılarını paylaşacağım. Dikkatli okuyun derim.

1) Çerçeveleme Metodu. Olayları ve durumları karşınızdaki insanı yönlendirebilmek için onun hoşuna gidecek şekilde şekillendirmeye çerçeveleme denir. Örneğin elinizde bitirmeniz gereken bir iş var ve bunun içinde üç saate ihtiyacınız var. Müdürünüz size bu işi ne kadar zamanda bitireceğinizi sorduğu zaman normal cevap "Üç saat içinde bitiririm" olabileceği gibi çerçevelenmiş cevap "Sadece üç saat içinde kolayca üstesinden gelirim" şeklinde de olabilir. Dikkat e…

KENDİNE GÜVENLİ GÖRÜNMENİZİ SAĞLAYACAK 5 BEDEN DİLİ TAKTİĞİ.

KENDİNE GÜVENLİ GÖRÜNMENİZİ SAĞLAYACAK 5 BEDEN DİLİ TAKTİĞİ.

Sevgili dostlar,

Ne yazık ki dünyamızda kitaplar kapaklarına ve insanlarda dış görünüşlerine bakılarak değerlendirilir. Bu durum adil değildir ama gerçek budur. Eğer kendinize güvenli bir dış görünüşünüz yoksa hem iş hemde özel hayatınızda pek çok problem yaşarsınız.

Kendine güvenli olmak içsel bir durumdur ve bunu hemen kazanabilmek mümkün değildir ancak bu işin bilinen tek kolay yolu beden dilinizi bilinçli olarak değiştirerek kendine güvenli bir imajı dış dünyaya verebilmektir. Bedeninizin şekli iç dünyanıza da yansır ve doğru beden dili kullanırsanız hem dışarıya verdiğiniz algıyı düzeltebilir hemde kendinizi giderek daha güvenli hissedersiniz.

Bugün bu yazıyı okuduktan hemen sonra kolayca kullanabileceğiniz beş özel beden dili taktiğini sizlerle paylaşacağım. Bu taktikleri sadece okumakla kalmayın ve hemen uygulamaya başlayın.

1) Göz teması. Dünyanın en iyi dinleyicisi ve hoş sohbet insanı olsanız bile doğru dürüst göz…