Ana içeriğe atla

PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.


PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.

İkna nedir diye düşündüğünüz zaman herkesin aklına farklı şeyler gelir. Kimi insan için ikna demek her gün gördüğü reklamlar kimisi içinde iş yerinde sorumluluğu altındaki personelini ikna etmek için kullandığı taktiklerdir. 

İkna herkesin hayatında farklı bir yere sahiptir ve her insan için farklı bir anlama gelebilir ancak şu bir gerçektir ki ikna dediğimiz unsur hepimizin günlük hayatında son derece önemli bir faktördür. Siyaset, hukuk, medya, haberler ve reklamcılık gibi bir çok alan tamamen ikna psikolojisinin alanına girer. 

İş yaşamı dediğimiz şey de esasında ikna etmek veya ikna edilmek üzerine kurulmuş bir yapıdır.

Tüm bu alanlarda diğer insanları ikna etmenin gereklerini yerinde uygulayanlar başarılı olurken bunu önemsemeyenler başarısız olur.

İnsanların bir kısmı ikna taktiklerine karşı bağışıklıkları olduğunu zanneder ve bu “doğal yetenekleri” sayesinde kendilerini her tür “ikna girişimine” karşı koruyabileceklerine veya her durumda “işin doğrusunu” anlayacaklarına ya da kendi kararlarını özgürce alan insanlar olduklarına inanırlar.

Bazı olaylarda bu gerçek olabilir ancak çoğu durumda ikna taktikleri ve algı yönetimi konusunda eğitim almamış insanlar, karşılarında eğitimli profesyoneller olduğu zaman oldukça çaresizlerdir.

Bu insanların anlamadığı ve önemsemediği şey ikna taktiklerinin esas gücünün fark edilmez ve görünmez olmasından kaynaklandığıdır.

Televizyonda gördüğünüz reklam veya size bir şeyler satmaya çalışan satış elemanı mesele değildir esas mesele farkına bile varmadığınız psikolojik açılardan size yaklaşan ve üzerinizde ne olduğunu bilmediğiniz teknikler kullanan ikna odaklarıdır.

Algı Yönetimi ve İkna taktikleri eğitimlerimin her birinde en sık karşılaştığım tepki “şaşırma” tepkisidir çünkü ben onlara gösterinceye kadar bir çok insan nasıl yönlendirildiklerinin farkında bile olmazlar.

Burada tabi önemli bir ayrıma dikkat çekmek isterim.

Psikolojik İkna taktikleri ve Algı Yönetimi unsurları onları kullanan kişinin niyetine göre olumlu yada olumsuz bir anlam kazanır. Kamu yararına yapılmış ve insanlara büyük faydalar sağlayan çok başarılı çalışmalar da vardır.

Önemli olan bu taktikleri öğrenmiş olmanızdır. Öğrendikten sonra ister kendinizi kötü niyetli ikna girişimlerine karşı korur, ister iyi niyetlerle başka insanlara faydalı çalışmalarda bulunursunuz. Zaten bu taktikleri öğrendikten sonra dünyaya bakışınız asla eski şeklinde olmayacaktır. Bir gazeteyi okurken hatta bir diziyi izlerken bile başka insanların fark etmediği şeyleri fark etmeye başladığınızı göreceksiniz.

Peki ikna nedir. İletişim Profesörü Richard Perloff’un “İknanın Dinamikleri” kitabına göre ikna 
“özgür seçim hakları olduğuna inanan insanların tavır, davranış ve eylemlerinde somut değişimler üretmek için kullanılan psikolojik bir süreçtir”

Profesör Perloff’un tanımındaki önemli nokta ikna taktiklerinin etkili olması için gereken esas faktörün karşınızdaki insanların “özgür seçim hakları” olduğunu düşünmeleridir. Kendisini bir şeylere zorlandığını düşünen insanlar savunma durumuna geçecekleri için kullanılan teknikler etkin olmayacaktır.

İnsanlar binlerce yıl boyunca başka insanları ikna etmenin yollarını araştırmışlardır. Antik Yunanda özellikle Aristo’nun bu konuda çok ciddi çalışmaları olmuştur. Ancak özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası Psikoloji ve Propaganda bilimlerinin gelişmesi İkna eylemini bir bilime dönüştürmüştür. 

Benim de eğitimlerimde takip ettiğim yol işte bu bilimsel yoldur.

İkna Psikolojisi ve Algı Yönetiminin bugün dünyadaki durumunu kısaca özetleyecek olursam.

1. İnsanları ikna etmeye yönelik mesajların rakamı ciddi oranlara ulaşmıştır. Günlük hayatınızda sadece bir gün içinde üç yüz ile üç bin arasında Psikolojik İkna ve Algı Yönetimi “vuruşuna” maruz kalıyorsunuz.

2. İkna Mesajlarının iletilme yöntemleri müthiş hızlara sahiptir. Internet, televizyon ve radyo sayesinde her hangi bir ikna mesajının çok kısa zamanda milyonlarca insana iletilebilmesi mümkündür.

3. Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi artık dev bir sektör halindendir. İşleri insanları ikna etmek olan reklam ajansları, pazarlama ve halkla ilişkiler firmalarının yanı sıra bir çok sektördeki farklı firmalar da bu konuda ayrı departmanlar kurmaktadırlar. Dünyada bu süreç çok daha fazla gelişmiştir ancak özellikle farklı sektörlerdeki firmalara verdiğim eğitimlerde ülkemizde de bir çok firmanın da bu konuda farkındalık geliştirdiğini görmekteyim.Eğer bir firmanız varsa ve rakibiniz Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi alanında eğitim görmüş yöneticilere ve ekibe sahipse onların karşısında işiniz çok ama çok zor demektir.

4. İkna ve Algı Yönetimi giderek görünmez hale gelmektedir. Bilindik reklam uygulamaları artık yerini Algı Yönetimi unsurları içeren gizli reklamlara bırakmaktadır. Artık bir ürün reklamlarla satılmaya çalışılmamakta bunun yerine insanların o ürünü otomatik olarak satın alacağı imajlar ve hayat şekilleri kitlelere kabul ettirilmektedir. Örneğin “gezginlik” imajı turizm ve havayolu sektörleri için özel olarak oluşturulmuş bir imajdır.

5. İnsanlar artık her konuda bilgiye daha çabuk ulaşabilmekte, satın alacakları ürün ve hizmetler konusunda ciddi araştırmalarda bulunmaktadırlar. Bu sebeple firmaların klasik reklamları çoğu zaman işe yaramamaktadır. Bu sebeple akıllı firmalar klasik reklamların yerine Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi içeren operasyonlar yapmaktadırlar. Son zamanlarda “ben bu ürünü/hizmeti acaba neden satın aldım ? ” gibi bir soruyu kendi kendinize sormuşsanız büyük ihtimal görünmez bir Algı Yönetimi kampanyasına maruz kalmış olabilirsiniz.

Toparlarsam.

Hayatın ama özellikle iş hayatının temeli “ikna etmek” ve “ikna edilmek” üzerinde yürümektedir. Eğer başarılı olmasını istediğiniz bir iş yeri sahibiyseniz veya iyi bir kariyere sahip bir çalışansanız diğer insanları nasıl ikna edeceğinizi öğrenmeniz çok önemlidir. 

Bu sebeple Psikolojik İkna Teknikleri ve Algı Yönetimi konusunda bilgilenmeniz ve eğitim almanız sizin için bir lüks değil çok önemli bir gerekliliktir. 

Şartların sürekli değiştiği ve rekabetin sertleştiği piyasalarda bu gerçeğin farkına varanlar rahat bir hayat sürerken bunu önemsemeyenlerin çekecekleri büyük sıkıntılara önümüzdeki yıllarda hep beraber şahit olacağımızı düşünüyorum.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
Eğitmen- Koç (ACC) -Yazar

İlgilenenlere özel not :
Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi eğitimleri hakkında bilgi almak için :

AYÇA KURU AKADEMİ - İSTANBUL
Telefon : 0(554)280 44 84

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ALGI YÖNETİMİ ALTINDASINIZ.

Sevgili dostlar,

1) Bugünkü tüketim çılgınlığı ve doymak bilmez “satın alma isteklerimiz bundan yüz sene önce “halkla ilişkilerin babası” olarak bilinen Edward Bernays tarafından ortaya konulan Algı Yönetimi teknikleriyle başlatılmıştır. Bernays modern psikolojinin kurucusu Sigmund Freud’un yeğeniydi ve amcasının özellikle insan bilinçaltı ve zihinsel mekanizmaları üzerine yaptığı çalışmalardan faydalanarak Algı Yönetiminin kurallarını ortaya çıkardı ve bugün “modern tüketici” denilen insanın ilk harcını kardı.

2) Bernaysın iş ortağı Paul Mazur yaptıkları işi çok güzel özetlemiştir ve demiştir ki “İnsanlar ellerindeki mallar ve ürünler eskimeden yenilerini satın almaya ihtiyaç duymalıdırlar. Yeni bir zihinsel yapı kurmamız lazım ve insanların istekleri onların gerçek ihtiyaçlarından daha fazla olmalıdır” Bernays ve Mazurun 1920’li yıllarda yaptıkları çalışmalar sayesinde bugün tüm dünyadaki insanlar sürekli “yenisine ihtiyaç duymaktadırlar”.  Bir otomobili birkaç sene kullanıp üzerin…

MUTLU OLMAK İÇİN VAZGEÇMEN GEREKEN 15 ŞEY.

Sevgili Dostum,
Roma İmparatorlarından aynı zamanda Stoacı bir filozof da olan Marcus Aurelius yüzlerce yıl önce "Hayatınızdaki mutluluk düşüncelerinizin kalitesine bağlıdır" tespitinde bulunmuştur. 
Mutlu olmak için neler yapman gerektiği konusunda bir çok kitap ve yazı bulabilirsin ancak ben bu yazıda mutlu olmak için yapmaman ve vazgeçmen gereken şeyler üzerinde durmak istiyorum.
Bu yazıyı dikkatlice okur ve burada vazgeçmeni istediğim şeylerden en azından bir kaç tanesini hayatından çıkarmayı becerebilirsen yaşam hakkındaki olumsuz algın değişerek daha olumlu ve mutlu bir yaşamın kapısını arayabilirsin. 
Bunları yapamam dersen en azından bir kaç kere üst üste okumanı istiyorum. Buna da üşenirim diyorsan en azından bu yazıyı arkadaşlarına paylaş çünkü bu basit hareketinin bile kimin hayatını değiştireceğini  bilemezsin. Bunu da yapamam diyorsan sana söylenecek pek bir şey yok.
Hadi başlayalım bakalım yapmaman ve hayatından çıkarman gereken şeylere.
1) Her zaman haklı olm…

BİLİNÇALTI TEMİZLİĞİ.

Sevgili dostlar,

Amerika’da 1970’ler sonrasında ülkemizde de son yirmi yıldır gözlemlemeye başladığım ilginç bir kişisel gelişim hizmeti insanlara sunulmakta. Bu büyük hizmetin ismine “Bilinçaltı Temizliği” diyorlar.
Google hazretlerinde böyle bir arama yaptığınız zaman hepsi de birbirinden “uzman” arkadaşların bilinçaltınızı temizleyip pırıl pırıl ve mis gibi yapacaklarını iddia eden reklamlarını, sitelerini hatta televizyon programlarını görebilirsiniz (reyting reyting)
Bu hepsi de birbirinden değerli “bilinçaltı temizlik uzmanlarının” farklı farklı sanatları var. Kimi Hindistan gezisinde yüz dolar verip katıldığı ve orada sokaktaki dilencilerin bile yaptığı bir takım meditasyon tavsiyelerinde bulunuyor, kimi hipnoz ve telkinle bilinçaltınızı Domestosla temizlenmiş gibi yaparım diyor, kimisi de ciddi şekilde eski transistörlü radyolardan bozulmuşa benzeyen uydurma makinelere sizi kablolarla bağlayarak bu işi çözdüklerini iddia ediyorlar.

İşin bence gerçeğini (bak bence dedim) söylemem g…