Ana içeriğe atla

PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.


PSİKOLOJİK İKNA TAKTİKLERİ VE ALGI YÖNETİMİ.

İkna nedir diye düşündüğünüz zaman herkesin aklına farklı şeyler gelir. Kimi insan için ikna demek her gün gördüğü reklamlar kimisi içinde iş yerinde sorumluluğu altındaki personelini ikna etmek için kullandığı taktiklerdir. 

İkna herkesin hayatında farklı bir yere sahiptir ve her insan için farklı bir anlama gelebilir ancak şu bir gerçektir ki ikna dediğimiz unsur hepimizin günlük hayatında son derece önemli bir faktördür. Siyaset, hukuk, medya, haberler ve reklamcılık gibi bir çok alan tamamen ikna psikolojisinin alanına girer. 

İş yaşamı dediğimiz şey de esasında ikna etmek veya ikna edilmek üzerine kurulmuş bir yapıdır.

Tüm bu alanlarda diğer insanları ikna etmenin gereklerini yerinde uygulayanlar başarılı olurken bunu önemsemeyenler başarısız olur.

İnsanların bir kısmı ikna taktiklerine karşı bağışıklıkları olduğunu zanneder ve bu “doğal yetenekleri” sayesinde kendilerini her tür “ikna girişimine” karşı koruyabileceklerine veya her durumda “işin doğrusunu” anlayacaklarına ya da kendi kararlarını özgürce alan insanlar olduklarına inanırlar.

Bazı olaylarda bu gerçek olabilir ancak çoğu durumda ikna taktikleri ve algı yönetimi konusunda eğitim almamış insanlar, karşılarında eğitimli profesyoneller olduğu zaman oldukça çaresizlerdir.

Bu insanların anlamadığı ve önemsemediği şey ikna taktiklerinin esas gücünün fark edilmez ve görünmez olmasından kaynaklandığıdır.

Televizyonda gördüğünüz reklam veya size bir şeyler satmaya çalışan satış elemanı mesele değildir esas mesele farkına bile varmadığınız psikolojik açılardan size yaklaşan ve üzerinizde ne olduğunu bilmediğiniz teknikler kullanan ikna odaklarıdır.

Algı Yönetimi ve İkna taktikleri eğitimlerimin her birinde en sık karşılaştığım tepki “şaşırma” tepkisidir çünkü ben onlara gösterinceye kadar bir çok insan nasıl yönlendirildiklerinin farkında bile olmazlar.

Burada tabi önemli bir ayrıma dikkat çekmek isterim.

Psikolojik İkna taktikleri ve Algı Yönetimi unsurları onları kullanan kişinin niyetine göre olumlu yada olumsuz bir anlam kazanır. Kamu yararına yapılmış ve insanlara büyük faydalar sağlayan çok başarılı çalışmalar da vardır.

Önemli olan bu taktikleri öğrenmiş olmanızdır. Öğrendikten sonra ister kendinizi kötü niyetli ikna girişimlerine karşı korur, ister iyi niyetlerle başka insanlara faydalı çalışmalarda bulunursunuz. Zaten bu taktikleri öğrendikten sonra dünyaya bakışınız asla eski şeklinde olmayacaktır. Bir gazeteyi okurken hatta bir diziyi izlerken bile başka insanların fark etmediği şeyleri fark etmeye başladığınızı göreceksiniz.

Peki ikna nedir. İletişim Profesörü Richard Perloff’un “İknanın Dinamikleri” kitabına göre ikna 
“özgür seçim hakları olduğuna inanan insanların tavır, davranış ve eylemlerinde somut değişimler üretmek için kullanılan psikolojik bir süreçtir”

Profesör Perloff’un tanımındaki önemli nokta ikna taktiklerinin etkili olması için gereken esas faktörün karşınızdaki insanların “özgür seçim hakları” olduğunu düşünmeleridir. Kendisini bir şeylere zorlandığını düşünen insanlar savunma durumuna geçecekleri için kullanılan teknikler etkin olmayacaktır.

İnsanlar binlerce yıl boyunca başka insanları ikna etmenin yollarını araştırmışlardır. Antik Yunanda özellikle Aristo’nun bu konuda çok ciddi çalışmaları olmuştur. Ancak özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası Psikoloji ve Propaganda bilimlerinin gelişmesi İkna eylemini bir bilime dönüştürmüştür. 

Benim de eğitimlerimde takip ettiğim yol işte bu bilimsel yoldur.

İkna Psikolojisi ve Algı Yönetiminin bugün dünyadaki durumunu kısaca özetleyecek olursam.

1. İnsanları ikna etmeye yönelik mesajların rakamı ciddi oranlara ulaşmıştır. Günlük hayatınızda sadece bir gün içinde üç yüz ile üç bin arasında Psikolojik İkna ve Algı Yönetimi “vuruşuna” maruz kalıyorsunuz.

2. İkna Mesajlarının iletilme yöntemleri müthiş hızlara sahiptir. Internet, televizyon ve radyo sayesinde her hangi bir ikna mesajının çok kısa zamanda milyonlarca insana iletilebilmesi mümkündür.

3. Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi artık dev bir sektör halindendir. İşleri insanları ikna etmek olan reklam ajansları, pazarlama ve halkla ilişkiler firmalarının yanı sıra bir çok sektördeki farklı firmalar da bu konuda ayrı departmanlar kurmaktadırlar. Dünyada bu süreç çok daha fazla gelişmiştir ancak özellikle farklı sektörlerdeki firmalara verdiğim eğitimlerde ülkemizde de bir çok firmanın da bu konuda farkındalık geliştirdiğini görmekteyim.Eğer bir firmanız varsa ve rakibiniz Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi alanında eğitim görmüş yöneticilere ve ekibe sahipse onların karşısında işiniz çok ama çok zor demektir.

4. İkna ve Algı Yönetimi giderek görünmez hale gelmektedir. Bilindik reklam uygulamaları artık yerini Algı Yönetimi unsurları içeren gizli reklamlara bırakmaktadır. Artık bir ürün reklamlarla satılmaya çalışılmamakta bunun yerine insanların o ürünü otomatik olarak satın alacağı imajlar ve hayat şekilleri kitlelere kabul ettirilmektedir. Örneğin “gezginlik” imajı turizm ve havayolu sektörleri için özel olarak oluşturulmuş bir imajdır.

5. İnsanlar artık her konuda bilgiye daha çabuk ulaşabilmekte, satın alacakları ürün ve hizmetler konusunda ciddi araştırmalarda bulunmaktadırlar. Bu sebeple firmaların klasik reklamları çoğu zaman işe yaramamaktadır. Bu sebeple akıllı firmalar klasik reklamların yerine Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi içeren operasyonlar yapmaktadırlar. Son zamanlarda “ben bu ürünü/hizmeti acaba neden satın aldım ? ” gibi bir soruyu kendi kendinize sormuşsanız büyük ihtimal görünmez bir Algı Yönetimi kampanyasına maruz kalmış olabilirsiniz.

Toparlarsam.

Hayatın ama özellikle iş hayatının temeli “ikna etmek” ve “ikna edilmek” üzerinde yürümektedir. Eğer başarılı olmasını istediğiniz bir iş yeri sahibiyseniz veya iyi bir kariyere sahip bir çalışansanız diğer insanları nasıl ikna edeceğinizi öğrenmeniz çok önemlidir. 

Bu sebeple Psikolojik İkna Teknikleri ve Algı Yönetimi konusunda bilgilenmeniz ve eğitim almanız sizin için bir lüks değil çok önemli bir gerekliliktir. 

Şartların sürekli değiştiği ve rekabetin sertleştiği piyasalarda bu gerçeğin farkına varanlar rahat bir hayat sürerken bunu önemsemeyenlerin çekecekleri büyük sıkıntılara önümüzdeki yıllarda hep beraber şahit olacağımızı düşünüyorum.

Sevgilerimle
Aydın Serdar Kuru
Eğitmen- Koç (ACC) -Yazar

İlgilenenlere özel not :
Psikolojik İkna Taktikleri ve Algı Yönetimi eğitimleri hakkında bilgi almak için :

AYÇA KURU AKADEMİ - İSTANBUL
Telefon : 0(554)280 44 84

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İNSANLARI ANALİZ EDİP OKUMANIN 3 YÖNTEMİ.

İNSANLARI ANALİZ EDİP OKUMANIN 3 YÖNTEMİ.

Sevgili dostlar,

Belli teknikleri kullanarak başka insanları okuyabilmek ve onlar hakkında genel bir fikir edinebilmek için kullanabileceğiniz bir çok bilimsel yöntem vardır. Bugün sizlerle bunlardan kolay uygulayabileceğiniz üç tanesini paylaşacağım.

1) GENEL GÖRÜNÜŞÜ İNCELEME

İnsanların görünüşleri sözlerinden çok daha fazlasını anlatır. Kıyafetlerine dikkat edin. Şık iş kıyafetleri giymesi başarı hırsına,kot pantolonu rahatlık düşkünlüğüne ve vücudu gösteren kıyafetler dikkat çekici olma güdüsüne bağlanabilir. Taktığı takılara dikkat edin. Bu takılarda kullandığı semboller o kişinin dünya görüşüne yönelik pek çok ipucu verir. Duruşuna dikkat edin. Dik bir kafa ve duruş kendine güveni gösterirken öne eğilmiş kafa ve gövde kendine güvensizliğe bağlı korunma ihtiyacına delil olabilir.

Bedenini nasıl hareket ettiriyor inceleyin. İnsanlar ilgi duydukları şeylere kendileri bile farketmeden eğilirler ve beğenmedikleri şeylerden de bedenlerini uza…

İŞİNİZDE SİZE SÜPER GÜÇLER KAZANDIRACAK 5 İKNA TEKNİĞİ.

İŞİNİZDE SİZE SÜPER GÜÇLER KAZANDIRACAK 5 İKNA TEKNİĞİ.

Sevgili dostlar,

İş hayatınızda ister asık suratlı patronunuzdan zam istemek için veya ceplerinde akrep besleyen müşterilerinizin mal veya hizmet satın almalarını sağlamak için olsun pek çok durumda sürekli başka insanları ikna etmek zorundasınız. Tabi nasıl ki en basitinden bir omlet yapmanın bile püf noktaları varsa başka insanları ikna etmenin de çeşitli teknikleri vardır. Bugün sizlerle bu tekniklerden bazılarını paylaşacağım. Dikkatli okuyun derim.

1) Çerçeveleme Metodu. Olayları ve durumları karşınızdaki insanı yönlendirebilmek için onun hoşuna gidecek şekilde şekillendirmeye çerçeveleme denir. Örneğin elinizde bitirmeniz gereken bir iş var ve bunun içinde üç saate ihtiyacınız var. Müdürünüz size bu işi ne kadar zamanda bitireceğinizi sorduğu zaman normal cevap "Üç saat içinde bitiririm" olabileceği gibi çerçevelenmiş cevap "Sadece üç saat içinde kolayca üstesinden gelirim" şeklinde de olabilir. Dikkat e…

KENDİNE GÜVENLİ GÖRÜNMENİZİ SAĞLAYACAK 5 BEDEN DİLİ TAKTİĞİ.

KENDİNE GÜVENLİ GÖRÜNMENİZİ SAĞLAYACAK 5 BEDEN DİLİ TAKTİĞİ.

Sevgili dostlar,

Ne yazık ki dünyamızda kitaplar kapaklarına ve insanlarda dış görünüşlerine bakılarak değerlendirilir. Bu durum adil değildir ama gerçek budur. Eğer kendinize güvenli bir dış görünüşünüz yoksa hem iş hemde özel hayatınızda pek çok problem yaşarsınız.

Kendine güvenli olmak içsel bir durumdur ve bunu hemen kazanabilmek mümkün değildir ancak bu işin bilinen tek kolay yolu beden dilinizi bilinçli olarak değiştirerek kendine güvenli bir imajı dış dünyaya verebilmektir. Bedeninizin şekli iç dünyanıza da yansır ve doğru beden dili kullanırsanız hem dışarıya verdiğiniz algıyı düzeltebilir hemde kendinizi giderek daha güvenli hissedersiniz.

Bugün bu yazıyı okuduktan hemen sonra kolayca kullanabileceğiniz beş özel beden dili taktiğini sizlerle paylaşacağım. Bu taktikleri sadece okumakla kalmayın ve hemen uygulamaya başlayın.

1) Göz teması. Dünyanın en iyi dinleyicisi ve hoş sohbet insanı olsanız bile doğru dürüst göz…