Ana içeriğe atla

ARİSTO VE İKNA STRATEJİLERİ - PATHOS

Yunan filozofu Aristonun insanları ikna stratejileri çatısı altında bahsettiği ikinci kategori Pathos'dur

Pathos ikna etmek istediğiniz insanların duygularına hitap etmektir. Onları heyecan,korku,aşk gibi türlü duygularla uyarıp dikkatlerini vermek istediğiniz mesaja yöneltmelerini amaçlar. Pathos stratejisi reklamcıların ve sinema,televizyon ve basın sektörünün en çok kullandığı taktikleri içerir. Şampiyon olmasını beklediğiniz ve çok sevdiğiniz futbol takımınız gol attığı zaman hissettiğiniz heyecan anında ekrandan geçen reklamların,hüngür ağladığınız acıklı bir dizinin en üzüntülü sahnesinin ortasına balyoz gibi inen yemek takımı markasının ve gazetelerin manşetlerini süsleyen birbirinden korkunç veya heyecanlı haberlerin hemen altında yer alan oturma takımı reklamının sebebi işte bu Pathos Stratejisini kullanmaktır.

Siyasetçilerin en başarılı olanları da sizde en karmaşık duyguları yaratanlarda çıkar. Sadece sevgi,bağlılık ve hayranlık değil, bir siyasetçi sizde nefret ve korku duygularını da yaratıyorsa dikkat çekiyor ve mesajını ulaştırıyor demektir. Çünkü sadece sevdiğiniz değil sevmediğiniz siyasetçileri de dikkatle dinlersiniz. En kötü siyasetçi türü hiç bir duygu göstermeyen ve sizde iyi ya da kötü hiç bir duygu uyandıramayan siyasetçi tipidir. Çünkü dünyanın en doğru mesajını bile veriyor olsanız eğer duygu uyandırmayı beceremiyorsanız kitlelerin dikkatini çekemez ve dolayısıyla oy falan da alamazsınız.Pathos stratejisi bu sebeple en çok bizim gibi duygusal milletlerde işe yarar.

İkna etmek istediğiniz kişilerde duyguları ayağa kaldırmanın en etkili yollarından biriside onların değerlerine hitap etmektir. Mesela masum insanların ezildiğini konu alan hikayeler eklenmiş bir mesaj, o mesajı düz bir şekilde anlatmanızdan çok daha etkili olacaktır. Akıllı siyasetçiler bu sebeple mağdur oldukları imajı veren kişisel hikayelerini insanlara hiç unutturmaz ve sürekli onları kullanırlar. İnsanların hedefleri,ilgileri ve inançlarını konu edinen mesajlarda oldukça etkin olacaktır. Son zamanlarda sıkça kulağıma gelen "yaparsın,başarırsın,kendine güven" temalı sözler içeren müziklerle bezeli reklamlar bu uygulamaya harika örneklerdir.

Karşınızdaki insanlarda çeşitli duyguların yaratılmasında kullandığınız dil de çok önemli bir faktördür. Özellikle benzetmelerin kullanılması bu alanda çok etkili olur.Şu verdiğim mesaja bir bakın "Susadığınız zaman bir XXXXXX gazozu için". Şimdi de şu mesaja bakın " Her tarafının sanki fırındaymış gibi cayır cayır yandığı ve susuzluktan dilinin kuru bir yaprak gibi damağına yapıştığı o anlarda karlı dağlardan getirilmiş buz gibi soğuk XXXXXX gazozuyla ferahlayın ve hayat bulun" ...sizce bu gazozun satılmasında hangi mesaj daha etkili olur? İşte Pathos yani Duygulara hitap etme ikna stratejisi doğru kullanılırsa bu kadar etkilidir.

Bir sonraki yazımda Aristonun üçüncü ikna stratejisi Logos'u paylaşacağım.

Sevgiler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KENDİNE GÜVENSİZLİKTEN KURTULMAK İÇİN 10 TAVSİYE.

Sevgili Dostum,

Objektivizm isimli felsefi akımının kurucusu ve saygı duyduğum yazarlardan bir tanesi olan Ayn Rand hanımefendi şunu söyler : 

“Kendine değer vermeyen insan, hiçbir şeye ve hiç kimseye değer veremez”

Bu, kendine güvensizliğin insanların ve toplumların hayatlarını ne kadar zorlaştıran bir düşünce bozukluğu olduğunu açıklayan çok doğru bir sözdür.

Gerek koçluk ve eğitim çalışmalarımda, gerek günlük yaşamımda insanların kendilerini boğan kocaman güvensizlik mengeneleri içinde yaşamaya çabaladıkları mutsuz ve karamsar hayatlarına sık sık şahit olmaktayım

Bu sebeple kendine güvensizlik üreten düşünce ve algı bozuklukları, üzerinde en çok çalıştığım konulardan bir tanesi olmakta.

Eğer sende kendine güvensizlik cehennemi içinde yaşayan ve bu sebeple hayatın birçok renginden kendini mahrum eden insanlardan biriysen, öncelikle bunu dürüstçe kabullenmen gerekiyor.

Şunu iyi bil ki bu sorunu seninle birlikte yaşayan milyonlarca insan var ve bu insanların büyük çoğunluğu dışardan göründük…

MUTLU OLMAK İÇİN VAZGEÇMEN GEREKEN 15 ŞEY.

Sevgili Dostum,
Roma İmparatorlarından aynı zamanda Stoacı bir filozof da olan Marcus Aurelius yüzlerce yıl önce "Hayatınızdaki mutluluk düşüncelerinizin kalitesine bağlıdır" tespitinde bulunmuştur. 
Mutlu olmak için neler yapman gerektiği konusunda bir çok kitap ve yazı bulabilirsin ancak ben bu yazıda mutlu olmak için yapmaman ve vazgeçmen gereken şeyler üzerinde durmak istiyorum.
Bu yazıyı dikkatlice okur ve burada vazgeçmeni istediğim şeylerden en azından bir kaç tanesini hayatından çıkarmayı becerebilirsen yaşam hakkındaki olumsuz algın değişerek daha olumlu ve mutlu bir yaşamın kapısını arayabilirsin. 
Bunları yapamam dersen en azından bir kaç kere üst üste okumanı istiyorum. Buna da üşenirim diyorsan en azından bu yazıyı arkadaşlarına paylaş çünkü bu basit hareketinin bile kimin hayatını değiştireceğini  bilemezsin. Bunu da yapamam diyorsan sana söylenecek pek bir şey yok.
Hadi başlayalım bakalım yapmaman ve hayatından çıkarman gereken şeylere.
1) Her zaman haklı olm…

BAŞARISIZ BİR İNSAN OLMANIN DOKUZ YOLU

Sevgili Dostum,

Yıllardır seni daha başarılı bir insan yapmak için uğraşıp duruyorum. İşimi gücümü bırakıp sana güzel güzel yazılar yazıyorum ama okumuyorsun ve "hocam çok uzun yazıyorsunuz" diye bana mesajlar atıyorsun.

Tamam kardeşim diyorum ve sana kısacık kısacık resimli paragraflar yazıyorum bu sefer de "ee hani burada bir şey yazmıyor bana ne yapacağım tam anlatmamışsın" diye bana kızıyorsun. Bu sefer sana ulaşabilmek için minnacık minnacık uyandırıcı tweetler atıyorum onları da laf sokmalı ve esprikli söz değil diye beğenmiyor ve benim yerine trolleri takip ediyorsun.

Bu iş yazıyla olmuyor, gel bak sana eğitim düzenledik ve sadece bir akşam yemeği parasına bir günde sana otuz kitaplık bilgi vereceğim, üstelik benimle tanışıp istediğin soruyu da sorabilirsin diyorum "size şimdi para mı vereceğiz,hep paragözsünüz zaten" diyorsun (sanki cebindeki telefonla ayağındaki ayakkabıyı sana bedava verdiler de biz paragöz olduk).

Hele öyle sana "bak,ben …