Ana içeriğe atla

GİYİM VE ALGI YÖNETİMİ

Algı Yönetimi uygulamalarının en çok kullanıldığı ve Algılarımızın satın alma kararlarımızda en etkin olduğu sektörlerden biriside Giyim ve Kıyafet sektörüdür.

Üzerimize giydiklerimiz konusunda algılarımızın ne kadar önemli olduğuna dair bir kaç örnek paylaşmak istiyorum.

1) 19.Yüzyıla kadar çocuklar için ayrı bir giyim sektörü ve çocuk modası diye bir kavram yoktu. O dönemlerin çocukları büyüklerin giydikleri kıyafetlerin ufaltılmış kopyalarını giyer ve ortalarda ufaltılmış yetişkinler gibi minik takım elbiseler ve minik gece kıyafetleriyle gezerlerdi. Çocuklar için özel olarak elbiselerin dizayn edilmesi fikri son yüzyılda başladı ve üretici firmaların uygun algı yönetimi uygulamalarıyla insanlara kabul ettirilerek günümüzün anne babaların en çok para harcadığı çocuk kıyafetleri sektörü doğdu. Doğru bir Algı Yönetimi planlamasıyla daha önce ihtiyaç duyulduğu bile hissedilemeyen bambaşka bir moda sektörü oluşturabilirsiniz. Önemli olan nerelere dokunacağınızı bilmeniz.

2) Özellikle Avrupa'da etek boyunun kısalması ve o döneme kadar bu konuda oldukça muhafazakar bir tutum alan insanlar tarafından kabul edilebilir hale gelip tüm dünyaya yayılmasının arkasındaki ana etkenlerden biri İkinci Dünya savaşı yıllarında özellikle İngiltere'de uygulanan kumaş kullanımı kısıtlamasıdır. O zamana kadar çok uzun ve bol etekler giyen bayanlar ortada kullanacak kumaş kalmayınca eteklerini daha da kısa diktirmek zorunda kalmışlar ve bu giderek kısa etek kavramının daha görülebilir ve kabul edilebilir olmasına doğru gitmiştir. Ekonomik zorluklar ve kıtlıklar kıyafet konusundaki algının değişmesine sebep olabilir. Bu değişen algıların daha sonra bir modaya dönüştürülmesi özel olarak yapılan başka algı yönetimi çalışmasıdır.

3) İngiltere kraliçesi Viktorya 1840 senesinde evlenmiş ve düğününde bembeyaz bir gelinlik giymişti. O döneme kadar düğünlerde gelinler zamanın moda renkleri neyse onu giyer ve "beyaz gelinlik" gibisinden bir kavramları bulunmazdı. Beyaz renk kıyafetin genelde yas tutma kıyafeti olarak algılandığı İngilterede kraliçe Viktoryanın bu radikal hareketinden sonra kraliçelerini takip eden başta üst sınıflar düğünlerinde beyaz gelinlikler giymeye başlamışlar ve günümüze kadar gelen beyaz gelinlik algısını yaratmışlardır. Bir toplumun yönetici sınıflarının giyim şekli o toplumun moda ve kıyafet algısını da değiştirir. Belli modaları ve giyim şekillerini o toplumda kabul görmüş kişiler üzerinden topluma kabul ettirmek mümkündür. Hitap ettiğiniz müşteri segmentinin gözünde büyüttüğü bir takım şöhretler üzerinden yapacağınız bir kampanyayla en olmayacak giyim stillerini bile insanlara kabul ettirebilirsiniz. Burada önemli olan algı yönetimi kampanyanızı nasıl dizayn edeceğinizdir.

4) 1700'lü yıllarda topuklu ayakkabı erkekler ve bayanlar tarafından ortak olarak giyilirdi. Hatta bir dönem erkekler için üretilen şık topuklu ayakkabı ve çizmeler bayanlarınkinden daha gösterişli hale gelmişti. İlginç olan erkeklerin topuklu ayakkabı giymesinin çok basit bir sebebi olmasıydı şöyle ki erkekler at sürerken ayakkabılarının topuklarını üzengiye takıyorlar ve böylece eğer üzerinde daha dengeli durabiliyorlardı. Zaman içersinde erkeklerin topuklu ayakkabı giyme modası daha modern eğerlerin çıkmasından ve at kullanımının giderek azalmasından sonra kayboldu. Yaşam içinde kullandığımız teknoloji ve araçlar kıyafet şekillerini ve moda algısını değiştirebilir. Üzerleri kolay kirlenip yırtılmasın diye sert kumaştan imal edilen pantalonlar giyen işçilerin giydiği "kot pantalonları" bir moda haline getirmek gene akıllı algı yönetimi çalışmalarının sonucudur. Doğru algı yönetimi çalışmasıyla bir işçi tulumunu bile son derece moda bir marka haline getirebilirsiniz.

5) Napolyon zamanında Fransız ordusunun askerlerinin üniformalarının tüm kol kısımlarını kaplayan parlak düğmelerin ilk çıkış sebebi son derece pratiktir. Napolyonun en nefret ettiği olay askerlerin sürekli burunlarını elbiselerinin kollarıyla silmeleri ve üniformaların kol kısımlarında sürekli "sümük izleri" bulunmasıydı. Fransız üniforma üreticileri bunu engellemek için kollara düğme dikmeyi düşündüler. Ne kadar başarılı oldukları bilinmez ama bu düğmelerin zamanla üniformaların süslü parçaları haline dönüştüğü biliniyor. Son derece başka sebeplerle ortaya konulan kıyafet stillerinin zamanla modaya dönüşmesi de gene insanların algılarının değişmesiyle ilgili bir olaydır.

6) Pembe rengin bayan kıyafetleri ve modasıyla ilişkilendirilmesi kapsamlı Algı Yönetimi ve pazarlama operasyonları sonucudur. Bu operasyonda en büyük payda yıllarca ürettiği çizgi film ve sinema filmlerinde bayanları sürekli pembelere bürünmüş prenses kızlar olarak resmeden Walt Disney firması ve pembe ağırlıklı kostümlerle donanmış bebekleri kız çocuklarının hayallerini süsleyen Barbie bebeklerdir. Sizin için kıyafetlerinizde hangi rengin iyi hangi rengin kötü olacağını da gene algılarınızla oynayan profesyoneller belirler.

Kısacası giyim ve kıyafet şekil,moda ve alışkanlıkları insanların algılarıyla birebir ilişkilidir ve bu algıları doğru yönetenler modaları ortaya çıkarır ve halihazırdaki modaları tarihe gömerler.

Not: Hazır giyim,moda ve tekstil benzeri bir sektörde iş yapıyorsanız benim tarafımdan kurumsal şirketler için özel olarak hazırlanan "Algı Yönetimi" eğitimlerini şirketiniz için satın almanızda fayda var. Kimbilir belki de sektördeki yeni moda akımı veya sular seller gibi kapışılan bir ürünü siz üretir veya pazarlarsınız.

Sevgilerimle

Aydın Serdar Kuru

www.serdarkuru.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KENDİNE GÜVENSİZLİKTEN KURTULMAK İÇİN 10 TAVSİYE.

Sevgili Dostum,

Objektivizm isimli felsefi akımının kurucusu ve saygı duyduğum yazarlardan bir tanesi olan Ayn Rand hanımefendi şunu söyler : 

“Kendine değer vermeyen insan, hiçbir şeye ve hiç kimseye değer veremez”

Bu, kendine güvensizliğin insanların ve toplumların hayatlarını ne kadar zorlaştıran bir düşünce bozukluğu olduğunu açıklayan çok doğru bir sözdür.

Gerek koçluk ve eğitim çalışmalarımda, gerek günlük yaşamımda insanların kendilerini boğan kocaman güvensizlik mengeneleri içinde yaşamaya çabaladıkları mutsuz ve karamsar hayatlarına sık sık şahit olmaktayım

Bu sebeple kendine güvensizlik üreten düşünce ve algı bozuklukları, üzerinde en çok çalıştığım konulardan bir tanesi olmakta.

Eğer sende kendine güvensizlik cehennemi içinde yaşayan ve bu sebeple hayatın birçok renginden kendini mahrum eden insanlardan biriysen, öncelikle bunu dürüstçe kabullenmen gerekiyor.

Şunu iyi bil ki bu sorunu seninle birlikte yaşayan milyonlarca insan var ve bu insanların büyük çoğunluğu dışardan göründük…

MUTLU OLMAK İÇİN VAZGEÇMEN GEREKEN 15 ŞEY.

Sevgili Dostum,
Roma İmparatorlarından aynı zamanda Stoacı bir filozof da olan Marcus Aurelius yüzlerce yıl önce "Hayatınızdaki mutluluk düşüncelerinizin kalitesine bağlıdır" tespitinde bulunmuştur. 
Mutlu olmak için neler yapman gerektiği konusunda bir çok kitap ve yazı bulabilirsin ancak ben bu yazıda mutlu olmak için yapmaman ve vazgeçmen gereken şeyler üzerinde durmak istiyorum.
Bu yazıyı dikkatlice okur ve burada vazgeçmeni istediğim şeylerden en azından bir kaç tanesini hayatından çıkarmayı becerebilirsen yaşam hakkındaki olumsuz algın değişerek daha olumlu ve mutlu bir yaşamın kapısını arayabilirsin. 
Bunları yapamam dersen en azından bir kaç kere üst üste okumanı istiyorum. Buna da üşenirim diyorsan en azından bu yazıyı arkadaşlarına paylaş çünkü bu basit hareketinin bile kimin hayatını değiştireceğini  bilemezsin. Bunu da yapamam diyorsan sana söylenecek pek bir şey yok.
Hadi başlayalım bakalım yapmaman ve hayatından çıkarman gereken şeylere.
1) Her zaman haklı olm…

BAŞARISIZ BİR İNSAN OLMANIN DOKUZ YOLU

Sevgili Dostum,

Yıllardır seni daha başarılı bir insan yapmak için uğraşıp duruyorum. İşimi gücümü bırakıp sana güzel güzel yazılar yazıyorum ama okumuyorsun ve "hocam çok uzun yazıyorsunuz" diye bana mesajlar atıyorsun.

Tamam kardeşim diyorum ve sana kısacık kısacık resimli paragraflar yazıyorum bu sefer de "ee hani burada bir şey yazmıyor bana ne yapacağım tam anlatmamışsın" diye bana kızıyorsun. Bu sefer sana ulaşabilmek için minnacık minnacık uyandırıcı tweetler atıyorum onları da laf sokmalı ve esprikli söz değil diye beğenmiyor ve benim yerine trolleri takip ediyorsun.

Bu iş yazıyla olmuyor, gel bak sana eğitim düzenledik ve sadece bir akşam yemeği parasına bir günde sana otuz kitaplık bilgi vereceğim, üstelik benimle tanışıp istediğin soruyu da sorabilirsin diyorum "size şimdi para mı vereceğiz,hep paragözsünüz zaten" diyorsun (sanki cebindeki telefonla ayağındaki ayakkabıyı sana bedava verdiler de biz paragöz olduk).

Hele öyle sana "bak,ben …